Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Maakt het eigenlijk uit of Enzo Ferrari nu wel of niet de Jaguar E-Type tot mooiste auto ooit gemaakt verkoos? Velen onder ons, inclusief ondergetekende, vinden dat in ieder geval wel en ook Jaguar zelf blijft dit icoon koesteren. Meer nog, om te herdenken dat 50 jaar geleden de laatste E-Type van de band rolde, werden in Coventry kosten noch moeite gespaard om twee ‘nieuwe’ auto’s te creëren.

Jaguar vertrok van de drophead coupé met de gekende 3.8l zescilinder, voorzien van elektronische injectie en een handgeschakelde 5-bak. Eén exemplaar werd in Signet Green gespoten, het andere in Opal Black, kleuren die ook in 1974 in de catalogus stonden. Onder andere een verwarmde voorruit, airco en een discreet weggewerkte Bluetooth radio verbeteren het comfort, zonder het originele interieur te bezoedelen.

Want ook aan de binnenkant werd niets aan het toeval overgelaten. De zetels werden overtrokken in gewoven leder wat ze een unieke look & feel geeft. De blauwdruk van de E-Type series 1 die op de middenconsole gegraveerd werd, komt recht uit de archieven van Jaguar Classic en was ooit te bewonderen in het New York Museum of Modern Art.

Luxejuweliers Deakin & Francis werden ingeschakeld om de Jags van de nodige ornamenten te voorzien. (Zonder al teveel reclame te willen maken maar het filmpje van de groene E-Type op hun website is zeker het bekijken waard.) Het klassieke Jaguar-logo op de motorkap werd ingelegd met parelmoer en 18-karaat goud, op de koffer prijkt het dan weer in geëmailleerd sterling zilver en ook binnenin zijn er details in zilver, goud en parelmoer te vinden. Zelfs voor de sleutel werd gebruik gemaakt van deze edele materialen.

Met dit duo komt er voorgoed een einde aan de E-Type, aldus Jaguar en om maar meteen al jullie dromen te verpesten: ze werden gebouwd voor een trouwe Aziatische klant. Hoeveel deze prachtige bolides kosten, blijft dan ook geheim. Aan elke auto werd zo’n 2000 uur gewerkt door de besten in hun vak, ik vermoed dan ook dat priceless niet zo heel ver naast de waarheid zit. Onbeschrijflijk mooi zijn ze in ieder geval!