De achtste iteratie van de Golf GTI voelde aan als een stap terug na de uitstekende ‘7,5‘. Tijd dus om nog eens wat verder in het verleden te duiken en daarbij een koopje onder de youngtimers te belichten.
De Golf V GTI wordt vandaag de dag beschouwd als een van de beste uit de lange stamboom, tezamen met het origineel uit ’76 en de GTI ‘7,5’ (zijnde de facelift van de 7). Afgelopen zomer nog nam Evo de V mee op in de selectie van beste wagens van de jaren ’00. Daar eindigde deze 20 jaar oude hot hatch met een maximale score van vijf sterren en de bemerking dat deze ook vandaag de dag nog als een haast perfecte hot hatch zou worden bewierookt. Nog steeds niet de meest opwindende, die eer ging destijds naar de sportieve producten van Renault en Ford, maar wel naar de perfecte mix van prestaties, rijgevoel, comfort, praktische bruikbaarheid én kwaliteit.
Clarkson
Die adoratie voor de Golf V GTI is niet nieuw. Ook VW was eind 2004 best fier op hun jongste telg en had de nodige stappen ondernomen om weer aan te sluiten bij de glorierijke dagen, na de eerder makke -zowel motorisch als dynamisch- derde en vierde iteratie van de GTI. De pers was eveneens meteen mee in het verhaal achter de nieuwkomer. De vaak kritische Clarkson bestempelde de Golf V GTI destijds al als dé remedie tegen de overvloed aan SUV’s, door mensen weer naar een leuke, praktische wagen met kleine voetafdruk te lokken. De GTI zou zodoende de potentiële redder van de planeet worden. Dat laatste bleek misschien een brug te ver…
De link met het illustere eerste model zette VW graag op alle mogelijke manieren in de verf. Die had immers in ’76 met de K-Jetronic van Bosch de (indirecte) benzine-injectie naar het brede publiek gebracht. En de Golf V GTI kwam vervolgens met de rechtstreekse benzine-inspuiting van Bosch. Die verneveling van de brandstof rechtstreeks in de verbrandingskamer zorgde voor een gereduceerde pingelneiging en een eerdere hoge compressieverhouding voor een geblazen motor (van 10,5:1). Dat resulteerde vervolgens in een gemiddeld normverbruik van 8l/100km, wat significant beter bleek dan meeste concurrenten uit die tijd. Met een variabele inlaatcollector en variabele nokkenastiming voldeed de 2-liter trouwens ook reeds aan de Euro 4-norm.
Een echte GTI
Fijn voor het milieu en de portemonnee, maar gelukkig wist deze 2-liter ook onderweg te imponeren met een koppel van 280Nm dat reeds vanaf 1.800 omwentelingen (tot 5.000) beschikbaar was. Het piekvermogen bedroeg een mooie ronde 200 pk bij 5.100 toeren per minuut. Genoeg om deze 1.303 kg wegende (voor de lichtste versie, zijnde de handbak) in 7,2s naar 100 te katapulteren. De optionele DSG kneep daar nog eens 0,3s vanaf.
De verdere aanpassingen onderhuids betroffen een aangepaste, stijvere ophanging die de wagen ook 2cm dichter bij het asfalt legde, dikkere antirolstangen achteraan en een aangepaste bekrachtigingssoftware voor het stuur (om tot een nauwkeurig en natuurlijk aanvoelend stuurgevoel te komen). Het ESP is ondanks de ESP off-toets trouwens nooit geheel uitschakelbaar, enkel de ‘speelruimte’ wordt in dat geval wat verruimd.
De esthetische aanpassingen bleven naar aloude traditie discreet en waren aan de buitenzijde beperkt gebleven tot een grotere achterspoiler, specifieke grille, dubbele uitlaat en het kenmerkende rode biesje (en remklauwen). Binnenin kwamen er heerlijk steunende stoelen voorzien van het iconisch ruitpatroon, de ‘golfbal’-versnellingspook en het driespakig stuur. Net genoeg allemaal om er een echte GTI van te maken zonder dat het schreeuwerig wordt.
Een lang leven was de Golf V -en dus ook diens GTI-variant- niet beschoren, in 2008 arriveerde de Golf VI reeds op de markt. Belangrijkste reden voor wat best kan omschreven worden als een grondige facelift -nog steeds op basis van het puike DQ35-chassis en diens multilink achteras- was het kostelijke productieproces van de V. Deze kende immers een productietijd van 35 uur, welke met de VI kon teruggeschroefd worden naar 25 (!) uur. Goed voor een aanzienlijke besparing, die echter ook deels terugvloeide naar de consument door middel van een nieuw dashboard uit aangenamere/zachtere materialen.
Driecijferige snelheden
‘Ons’ exemplaar van de Golf V GTI betreft een zwarte driedeurs met flink wat levenservaring, 245.000 kilometer staan er inmiddels op de teller. Nochtans voelt het geheel nog steeds erg solide aan en kan je enkel slijtagesporen op het stuur en stoelen gewaar worden. Eenmaal in beweging wordt dit robuust gevoel nog versterkt. Niet enkel is de motor nog steeds erg bij de pinken door het eerder vermelde hoge koppel bij lage toeren, ook de ophanging is nog verrassend goed opgewassen voor wat ruig Ardeens asfalt. Oneffenheden worden nog goed weggefilterd terwijl de koets ook in krappere bochten -bij lastwissels- goed onder controle wordt gehouden. Ook 20 jaar na datum geldt dit nog steeds als het perfecte compromis tussen demping en controle.
Ook de 2-liter klinkt trouwens eerder gedempt, terwijl ook rol- en windgeluiden tot een minimum worden herleid. Zonder dat je er erg in hebt brengt deze GTI je zo vervolgens naar driecijferige snelheden. Met sensaties is zo’n GTI V niet meteen gul maar het rijplezier is er niet minder op. Het enige bedieningsorgaan dat inmiddels wat minder fijn aanvoelt is de versnellingsbak die niet meer zo strak vergrendelt als een kersvers exemplaar. Ook de bandenkeuze deed onze wenkbrauwen even fronsen, de vorige eigenaar had geopteerd voor eco-bandjes in de vorm van Michelin Primacy. Uitstekende keuze voor een Toyota Prius, iets minder onder een hot hatch waarbij je de natuurlijke neiging tot onderstuur net wenst te bestrijden in plaats van te benadrukken.
Weggeblazen
Een dergelijk compleet pretpakket kan je vandaag de dag al vinden tussen de 5.000 en 7.000 euro. Veel aandachtspunten zijn er bij regelmatig onderhoud -zeker nodig aan de DSG-bak na elke 60.000km (!)- niet. Enige roest kan aan de wielranden ontstaan en het loslaten van de blanke lak durft ook weleens voor te komen. Binnenin kan de hemel na verloop van tijd wat los komen te hangen en instapschade aan de bestuurdersstoel kan eveneens ontstaan. Niets wereldschokkends voor een wagen van twee decennia oud aldus.
Ook wij zijn finaal niettemin weggeblazen door deze Golf V GTI. Niet enkel is er ruimte voor een klein gezin -mede dankzij de puike koffer van 350 liter- maar het geheel voelt anno 2025 nog steeds solide en gepolijst aan en ook het rijplezier is gevrijwaard gebleven. Als kers op de taart zijn ook de gebruikskosten (belastingen, verbruik, onderhoud, enzovoort) te overzien en is deze GTI momenteel nog ietwat een tweedehands koopje. Nuja, de vanafprijs bedroeg 20 jaar geleden in België ook slechts 24.950 euro voor de handbak, wat zelfs lager was dan het gros van de concurrenten. Of hoe het niet moeilijk te begrijpen is waarom VW destijds zo’n dominante factor was en inmiddels in de hoek zit waar de klappen vallen…
VOLKSWAGEN Golf V GTI handbak (2004-2008)
MOTOR: vier-in-lijn turbo, CILINDERINHOUD: 1.984 cc, MAX. VERMOGEN: 200 pk (bij 5.100 tpm), MAX. KOPPEL: 280 Nm (Vanaf 1.800 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,22/1,76/1,47 m, LEEGGEWICHT: 1.303 kg, VERSNELLING: 6, handbak, AANDRIJVING: voorwielaandrijving, OPHANGING: MacPherson/multilink, BANDEN: 225/45 R17 rondom, OPGEGEVEN VERBRUIK: 8 l/100 km (189 g CO2/km) (NEDC), TOPSNELHEID: 235 km/u, 0-100 KM/H: 7,2 s, VANAFPRIJS: 24.950 euro (anno 2004), Score: 4,5/5
MEER LEZEN:








