Noem het gerust dé verrassing van 2014: Seat dat langs z’n neus weg liet weten dat huiseigen touringcarpiloot Jordi Gene met 7’58”4 het Ringrecord van de Mégane RS Trophy uit 2011 in de prullenmand had gegooid. Dat Renault zoiets niet zomaar over zich heen liet gaan en meteen een antwoord klaar had, is intussen algemeen geweten. Maar wij geraakten geïntrigeerd door de lefgozer, en laten de Seat Leon Cupra 280 sparren tegen iets uit eigen stal: de Volkswagen Golf GTI Performance.
Snuister even door de car configurator van Volkswagen en het wordt al snel duidelijk waarom collega Ken en fotograaf Bert die bewolkte vrijdag met een Golf GTI de plaats van vertrek in Houyet opdraaien, en niet met een Golf R. De R rijdt weliswaar 4Motion en 300 pk voor, maar je legt er dan ook minstens 38.300 euro voor op tafel. Kijk richting GTI, en je vertrekt met een driedeurs met manuele zesbak vanaf 33.410 euro. In de Performance-editie weliswaar, die 10 pk extra, grotere remschijven en een sperdifferentieel tussen de voorwielen toevoegt bovenop de gewone GTI. Staat dus als gegoten naast de Seat Leon Cupra, die zich met 280 pk in handgeschakelde driedeurs-SC-uitvoering vanaf 32.850 euro op je oprit parkeert.
De gelijkenissen tussen beide kemphanen mogen op papier treffend zijn, de verschillen zijn onderhuids iets groter. De drukgevoede 2.0 TSI-viercilinder in de Seat Leon Cupra is namelijk een lichtjes teruggeschroefde versie van de 300 pk-versie in de Golf R en de Audi S3. In onze Nevadawitte 1-AFA-379 produceert hij 280 pk tussen 5.700 en 6.200 tpm (er is ook nog een technisch nagenoeg identieke versie met 265 pk beschikbaar) en 350 Nm tussen 1.750 en 5.600 tpm. VW-023 in Carbon Steel Grey stelt het dan weer met een doorontwikkeling van de vorige GTI, en is goed voor 230 pk tussen 4.700 en 6.200 tpm en 350 Nm tussen 1.500 en 4.600 tpm.
Aangezien ik al enkele dagen met de Seat pendelde, ruil ik in Houyet de sleutels in voor die van de Golf. En diens interieur voelt meteen anders aan: de rijpositie is iets hoger, en de afwerking iets beter – al hoeft de Seat daarin niet onder te doen voor het gemiddelde VAG-product. Ook de TSI klinkt geïsoleerder in de Golf, en wordt pas duidelijk hoorbaar bij een decisieve rechtervoet, en met de typsiche Volkswagen-twarp als je richting begrenzer met je rechterhand flippert. De Seat klinkt iets aanweziger zonder een sportieve klankkleur te krijgen, en schalt in de Cupra-stand van het Seat Drive Profile synthetisch door de sound actuator.
De rit over de N929 richting Givet legt de vinger nog op een ander verschil tussen beide sparringpartners: tikt de Cupra met DSG na 5,8 seconden de honderd aan en de Golf na 6,5, dan verloopt de krachtsontplooiing inherent anders. De Golf geeft laag in de toeren meteen veel koppel vrij en vindt minder inspiratie hoog in de toeren, terwijl de Cupra daar net zijn tweede adem vindt. Je bent dus eerder geneigd om de GTI Performance op koppel te rijden, en de Seat vrijer richting begrenzer te laten sleuren.
Dat zorgt na de doorsteek richting Belgische grens op de D46 en N981 voor een geanimeerd gesprek tussen collega’s Ken, Bert en ondergetekende over wat nu precies een GTI is en wat een hot hatch. Er wordt met merken, modellen, voor-, vierwiel- en achterwielaandrijving over en weer gegooid, tot we het er min of meer over eens geraken dat een GTI een variant met krachtigere motor en relatieve standaardafstelling is, en een hot hatch een prestatiegerichte variant die daar specifiek voor wordt afgesteld. “Deze Golf GTI blijft in dat opzicht de iconische oer-GTI, terwijl de Cupra zijn gooi richting Mégane RS niet onder stoelen of banken steekt”, besluit collega Ken.
We rijden de N981 tussen de grens en Felenne nog enkele keren op en af (daarbij op de voet gevolgd door een local in een Fiat Punto die ons staande houdt om ons doodleuk zijn recordtijd op het traject te vermelden… in een Renault 5 met drie inzittenden), om de rijdynamische verschillen boven te laten drijven. Daarbij springt vooral de werking van de mechanische sper in het oog: haakt die bij de Seat agressief in om hem door de bocht te katapulteren, dan schuift de Volkswagen al richting randje onderstuur vooraleer het sperdifferentieel subtiel ingrijpt om de neus naar binnen te dwingen.
Dat betekent niet dat er met de Golf geen plezier te beleven valt – diens achterkant laat zich zetten met een lichte lift van het gaspedaal bij het insturen – maar de rijdynamsiche indrukken en een ESP dat steeds in waakstand blijft, geven wel weer dat messcherpe sensaties niet prominent in het lastenboek stonden. Bij de Seat kun je de rijpolitie wel wandelen sturen en de Cupra gaat ook vlakker door de bocht, al blijft er bij full blast toch nog een miniem verschil met de rabiate Mégane RS. Dat menen we toe te schrijven aan de instelbare rijparameters zoals het stuurgewicht, dat licht en direct werkt, maar aan voldoende feel ontbeert. Wel moet gezegd dat beide merken perfect doorhebben dat een sportieve ophanging zelfs in de strafste stand niet noodzakelijk rugklachten moet veroorzaken.
Aan het einde van de rit komen we tot dezelfde conclusie als ’s middags: wil je een allround GTI die prestaties weet te rijmen aan gebruiks- en rijcomfort en op alle vlakken goeie geloofsbrieven kan voorleggen, dan ben je bij deze Golf GTI Performance aan het goeie adres. Zoek je een rijdersauto die je dagelijks kunt gebruiken en ’s weekends een #DRIVRrit voor de wielen wilt gooien, dan kun je niet missen met de Seat Leon Cupra. Oftewel: de beste voorwielaangedreven hot hatch die Volkswagen op dit moment voor DRIVRs maakt, draagt een Seat-logo. En dat zou wel eens de echte verrassing van het jaar kunnen zijn.
[Foto’s: Bert Claes]
SEAT Leon Cupra 280
Plus | Min |
+ Overklast de Golf GTI | – Mist Mégane RS op een haar na |
VOLKSWAGEN Golf GTI Performance
Plus | Min |
+ Presenteert performance | – Mist messcherp kantje |
Weggecijferd
Seat Leon Cupra |
VW Golf GTI Performance |
|
Motor | 2.0 4-in-lijn, turbo | 2.0 4-in-lijn, turbo |
Aandrijving | Voorwielen | Voorwielen |
Overbrenging | 6-bak, dubbele koppeling | 6-bak, dubbele koppeling |
Vermogen | 280 pk (@ 5.700 – 6.200 tpm) | 230 pk (@ 4.700 – 6.200 tpm) |
Koppel | 350 Nm (1.750 – 5.600 tpm) | 350 Nm (1.500 – 4.600 tpm) |
Gewicht | 1.321 kg | 1.270 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 5,8 s | 6,5 s |
Topsnelheid | 250 km/h | 246 km/h |
Gem. testverbruik | 10,2 l/100 km | 11,1 l/100 km |
C02-uitstoot | 154 g/km | 139 g/km |
Prijs | 34.920 euro (5d, DSG) | 35.980 euro (5d, DSG) |
Verdict
Seat Leon Cupra 280 | |
VW Golf GTI Performance |