Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het toverwoord van 2014? Dat moet allicht ‘sedan’ zijn, tenminste als we de marketingboys mogen geloven. Na jaren versleten te zijn voor Zuid-Europese curiosa zijn de compacte berlines weer helemaal terug, met name bij Audi en Mercedes die er allebei hoog op inzetten. BMW houdt de boot voorlopig af om de 3-Reeks niet te kannibaliseren, waardoor de S3 en de CLA 45 AMG het in deze shootout onder mekaar mogen uitvechten.

2014_S3_vs_CLA45-30

De S-versie van de huidige A3 is een onbeschreven blad op DRIVR. Toen ik er eind 2013 een verslag over tikte voor AutoWeek, was het vooral de afwerking die indruk had gemaakt. En dat lag grotendeels aan het feit dat de toenmalige persdemo een Sportback met DSG was. Als in: te efficiënt voor zijn eigen goed en relatief voorspelbaar in het licht van andere VAG’s met eenzelfde setup. De titel luidde dan ook ‘De S van Sensibel’, terwijl het verdict als volgt ging: ‘Een speelse hatch kan je de S3 bezwaarlijk noemen. En daar heeft de Quattro GmbH geen probleem mee; echte hooligans wachten wel op de RS3, terwijl S-klanten van de wetenschap genieten dat ze bijna alles te snel af zijn – met de vingers in de neus’.

2014_S3_vs_CLA45-41

2014_S3_vs_CLA45-172014_S3_vs_CLA45-22

Aan snelheid heeft de S3 bijgevolg geen gebrek; de manuele sedan klokt de 100 in 5,3 seconden, terwijl de versie met S-Tronic daar 4,9 van maakt dankzij launch control. Betrokkenheid, da’s dan weer een andere zaak. En meteen de reden waarom we het nieuwe demo-exemplaar van Audi wel eens wilden monsteren. 9-AUD-105 heeft namelijk een zeldzame handbak tussen de voorstoelen, en voelt daardoor meteen interactiever aan. Puristen zullen opperen dat de schakelactie wat substantie mist, maar alles is beter dan de kleine schakellepels die de VW-groep al jaren monteert en vergeleken met de rest van de cabine ronduit goedkoop aanvoelen. Bovendien laat de manuele zesbak zich snel en precies bedienen, wat het rijplezier ten goede komt.

2014_S3_vs_CLA45-182014_S3_vs_CLA45-23

2014_S3_vs_CLA45-32

2014_S3_vs_CLA45-162014_S3_vs_CLA45-21

Anders dan je zou denken, is de 300 pk sterke turbobenzine geen gekietelde versie van het GTI-blok. Eerder een ‘geringd’ equivalent van de Golf R-motor die overal lof oogst. Zonder de artificiële bijgeluiden van de DSG-transmissie kan de sound engineering best door de beugel, terwijl de unit elastisch aandoet en opvallend kwiek naar de 6.000 toeren draait. Het verbruik ligt daarbij nauwelijks hoger dan dat van de ‘kleine’ tweeliter, die onder vollast ook 13 liter drinkt. Het Quattro-chassis laat zelfs wat opties open (van voorspelbaar onderstuur tot een neutralere balans bij gaswegname), al moet meteen gezegd dat de koets precies losser op zijn fundamenten staat dan die van de sensibele hatchback. Alsof de wielcontrole al eens een steek laat vallen op slecht wegdek. De elfendertig rijmodi laten wel toe om de comfortstand van de dempers met de sportstand van de motor te combineren, ook al moet je daarvoor in de ellenlange menu’s duiken. Stuurgevoel krijg je er evenmin voor in de plaats.

2014_S3_vs_CLA45-39

2014_S3_vs_CLA45-2

Niets van dat in de Mercedes CLA 45 AMG. Die heeft welgeteld één stand, en dat is snel. Pokkesnel om precies te zijn, met een sprintchrono die niet in een sportwagen zou misstaan: 4,6 tellen dankzij Race Start. Die functie zit tegenwoordig standaard op de automatische zevenbak en zou de aandrijflijn niet eens mogen schaden, in tegenstelling tot eerdere iteraties van het systeem. De met de hand gebouwde viercilinder domineert de rijervaring trouwens van A tot Z, door kwaad te ronken en nóg fanatieker naar de begrenzer te draaien. In die mate zelfs dat de rest van de wagen onderbelicht blijft. Daarvoor is er immers nauwelijks tijd als de tachonaald na 10 seconden voorbij de 160 gaat. Mercedes is dan ook van mening dat de pure snelheid van de CLA 45 AMG voldoende entertaint, beter dan de achteras ook nog eens in het spel te brengen. Daardoor beweegt de vierwielaangedreven CLA nog minder dan de brave Audi, terwijl de demping voorspelbaar stug is.

2014_S3_vs_CLA45-42014_S3_vs_CLA45-1

2014_S3_vs_CLA45-92014_S3_vs_CLA45-14

2014_S3_vs_CLA45-102014_S3_vs_CLA45-7

Geen van beide sportsedans biedt bijgevolg exact waar wij naar op zoek zijn, al moeten de krijtlijnen wel weer wijken voor dit Duitse duo. Bij Audi omdat de manuele S3 de gekende Audi-waarden combineert met een tikkeltje oldschool S4-sentiment, en bij Mercedes omdat een volkse viercilinder tegenwoordig supercar-achtige prestaties neerzet. Alleen spijtig dat beide testkandidaten – en dan vooral de Mercedes – zo stoïcijns over de weg suizen dat de bestuurder gereduceerd wordt tot iemand die de snelheid en de richting bepaalt. In de S3 heb je daar net iets minder erg in, waardoor het ons de interessantere nieuwkoop lijkt. Niet in het minst omdat de Audi zomaar even € 13.000 beter koop is dan de Mercedes. Opteer voor de handbak, en het verschil bedraagt € 15.000. Case closed.

2014_S3_vs_CLA45-47

[Foto’s: Bert Claes]

MERCEDES CLA 45 AMG

Plus Min
+ Pok-ke-snel – Stoïcijnse afstelling

AUDI S3 Berline (manueel)

Plus Min
+ Genietbaar met handbak – Maar het blijft een Audi

Weggecijferd

Mercedes CLA 45 AMG
Audi S3 sedan
Motor 2.0 4-in-lijn, turbo 2.0 4-in-lijn, turbo
Aandrijving 4×4 4×4
Overbrenging 7-bak, dubbele koppeling manuele 6-bak
Vermogen 360 pk 300 pk
Koppel 450 Nm (2.250 – 5.000 tpm) 380 Nm (1.800 – 5.500 tpm)
Gewicht 1.585 kg 1.505 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,6 s 5,1 s
Topsnelheid 250 km/h 250 km/h
Gem. testverbruik 13,6 l/100 km 12,9 l/100 km
C02-uitstoot 161 g/km 139 g/km
Prijs 57.354 euro 41.950 euro

Verdict

Mercedes CLA 45 AMG 8 op 10
Audi S3 Berline 8 op 10