Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie af en toe in de overzichtspagina van onze rijtests gaat grasduinen, zal merken dat dit de derde keer is dat DRIVR een Fiesta met Engine of the Year chartert. Maar waar de eerste de gewone 1.0 EcoBoost en de tweede de Sport-editie was, krijgt deze iteratie een leuker naamkaartje opgeprikt: de Ford Fiesta Black Edition. Of Red Edition.

2015_ford_fiesta_black_edition_02

Het verschil tussen de Black Edition en de Red Edition kan gelukkig kort worden samengevat. Krijgt Zwart een rood dak, rode spiegels en rode lippenstift om de grille, dan passen diezelfde onderdelen in het zwart op de Rode Editie. Zowel een exemplaar in Race Red als in Panther Black kan bovendien nog worden aangevuld met bijbehorende zwarte zeventienduimers, en de combinatie rood-zwart zet zich ook door in het interieur.

2015_ford_fiesta_black_edition_122015_ford_fiesta_black_edition_03

2015_ford_fiesta_black_edition_102015_ford_fiesta_black_edition_07

“Maar wacht eens,” horen we de aandachtige DRIVR zeggen die intussen al in het archief is gaan grasduinen, “had Ford ook geen Black Edition van het pre-faceliftmodel?” Absoluut, en wel een die wegens zijn atmosferische 1.6 door ondergetekende zonder omwegen naast de Suzuki Swift Sport werd geparkeerd. Een flatterende vergelijking, maar een vlieger die voor het huidige model niet meer helemaal opgaat.

2015_ford_fiesta_black_edition_14

Hoe dat komt? In de eerste plaats doordat de Blauwe Ovaal net als in het oorspronkelijke Sport-model de natuurlijk ademende 1.6 Duratec Ti-VCT inwisselde voor zijn motorische EcoBoost-pronkstuk. Dat betekent dus 140 pk in plaats van 134, en 180 Nm in plaats van 160. “Meer vermogen per liter dan een Bugatti Veyron of Ferrari 458 Speciale,” kopt Ford in het persdossier, “en dubbel zoveel specifiek vermogen als de Fiesta S uit 2006, maar toch een lager verbruik.” Daarvoor hebben de jongens uit Keulen de turbo anders afgesteld, de variabele kleppentiming, en de gaspedaalmapping, en werd de koppakking verstevigd.

2015_ford_fiesta_black_edition_01

2015_ford_fiesta_black_edition_082015_ford_fiesta_black_edition_05

Wat Joe Bakaj, vicepresident Product Development, er echter niet bij vermeldt, is dat de cijfers met zijn werkelijke voorganger, de atmosferische Black Edition, niet gek ver uit elkaar liggen. Noteer mee: 0 tot 100 in 8,7 seconden en een topsnelheid van 195 km/h voor de 1.6, gekoppeld aan een testverbruik van 7,5 liter. Deze Black Edition stelt daar 9 seconden, 201 km/h en 7,2 liter tegenover. Om maar te zeggen dat je pure prestaties nog steeds bij de ST-topper moet gaan zoeken.

2015_ford_fiesta_black_edition_11

Desondanks is het motorkarakter inherent anders dan voordien: het maximumkoppel dient zich nu al bij 1.400 tpm aan, en de soundtrack ziet een motief van driecilinderronk door zijn sportievere tenorbrom gespeeld. Amusant, en net als bij de Alfa Romeo MiTo TwinAir een van de redenen waarom wij 2,7 liter meer verbruikten dan de testers van Ford. Tik je regelmatig de rode zone aan, schrik dan niet terug van dubbele cijfers op de boordcomputer.

2015_ford_fiesta_black_edition_15

Dat duale karakter vonden we eerder al terug in de Fiesta Sport met 125 pk, die zijn sportieve inborst vooral gefnuikt zag door lange (eco-)verzetten. Die heeft Ford in de Black Edition gelukkig onder handen genomen, waardoor de overbrengingsverhoudingen van de manuele vijfbak de EcoBoost beter complementeren. Die vijfbak schakelt naar goede Ford-gewoonte relatief vlot en licht, en sluit daardoor naadloos aan bij de overige bedieningsorganen.

2015_ford_fiesta_black_edition_09

Eveneens naar goede Ford-gewoonte is de Fiesta een degelijke stuurder, en dat is in het geval van deze Fiesta Black Edition niet anders: de voortrein reageert scherp op de input die je via de dunne stuurvelg geeft. Datzelfde stuur mag nog steeds wat meer feedback terugtelefoneren, maar direct is het alvast wel. Vering en demping zijn voor de Rode en Zwarte Editie ook iets strakker getrokken, en met een correcte input kun je de achterkant iets nauwer bij de feiten betrekken. Buiten de lijntjes kleuren doe je echter niet: daarvoor is het ESP slechts in een submenu in waakstand te dwingen, en kiest de Fiesta eerder voor veilig onderstuur.

2015_ford_fiesta_black_edition_13

Na de bochten rest er ons alleen nog de prijzen aan te snijden: de 125 pk-versie parkeert zich in ‘Titanium’-livrei vanaf 17.850 euro op je oprit. De Red Edition kost 19.100 euro en de Fiesta Black Edition 19.500 euro. DRIVRs houden daarbij misschien beter in het achterhoofd dat de Fiesta ST net geen 2.000 euro meer kost – 1.950 om precies te zijn – maar voor wie aan 140 pk meer dan genoeg heeft, is de Fiesta Black Edition een prima tussenstap. Nu alleen nog de knoop doorhakken tussen rood met zwart of zwart met rood.

2015_ford_fiesta_black_edition_04

[Foto’s: Bert Claes]

FORD Fiesta Black Edition 1.0 EcoBoost 140

Plus Min
+ Dynamisch rijgedrag
– Verbruik bij dynamisch rijgedrag

Weggecijferd

Motor 1.0 drie-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Overbrenging 5-bak, manueel
Vermogen 140 pk
Koppel 180 Nm
Gewicht 1.091 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,0 s
Topsnelheid 201 km/h
Gem. testverbruik 7,2 l/100 km
C02-uitstoot 104 g/km
Vanafprijs 19.500 euro

Verdict

8 op 10