Dertig jaar na de E30 M3 Cabrio schenkt BMW’s M-afdeling ons nu de F83 M4 Cabrio Edition 30 Jahre.
Los van het geneuzel rond het cijfertje na de M-badge – waarvoor we je graag doorverwijzen naar München’s marketingafdeling – blijft het opmerkelijk dat BMW in 1988 besliste om zijn succesvolle circuitracer te onthoofden. Zeker omdat de straatauto’s van de M-afdeling in die tijd toch nauwer met het motorsportgebeuren verwant waren dan in 2018 het geval is. De extra chassisstijfheid is bovendien altijd meegenomen, om van het verschil in gewicht nog maar te zwijgen.
Drie decennia later zijn het twee problemen waar de M4 Cabrio nog steeds mee kampt, ook al is er op die 30 jaar flink wat progressie geboekt. In het geval van deze op 300 exemplaren gelimiteerde M4 Cabrio Edition 30 Jahre zijn er met uitzondering van het standaard Competition Package, inclusief Adaptive M-onderstel, M Sport-uitlaat, M-achterdifferentieel en aparte Sport-modus voor het ESC en M-differentieel, geen technische wijzigingen. De S55 biturbo 3.0-liter zes-in-lijn spuwt er dus nog steeds 450 pk en 550 Nm koppel uit.
Wel kan je kiezen uit twee exclusieve kleurtjes. Enerzijds een speciaal Mandarin II uni Yellow dat refereert naar Dakar Yellow, anderzijds Macao Blue metallic dat ook beschikbaar was op de originele E30 M3 Cabrio. Andere optische features zijn de 20-duims 666 M sterspaakvelgen en het Individual High Gloss Shadow Line-pakket.
In het interieur vinden we een specifieke Merino-leder aankleding met bijpassende biezen, grote hoeveelheden carbon inlegplaatjes, speciale Edition 30 Jahre-badges en uiteraard ook een typeplaatje met ‘1/300’. Hoewel BMW voorlopig geen Belgische prijzen communiceert, melden ze wel al dat er slechts vijf van 300 exemplaren worden voorzien voor de Belgische en Luxemburgse markt.