Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Meer power, minder gewicht. Afijn, you know the drill. Lotus verpakt het voor ons voor de gelegenheid in de nieuwe 3-Eleven 430.

Of Lotus erin geslaagd is om alle 311 geplande 3-Eleven’s te slijten houden ze (bewust) in het midden. Maar los daarvan geeft Lotus de extreme straat/circuitracer toch nog een extra speciaal afscheid in de vorm van de 3-Eleven 430. Deze is gebaseerd op de straatlegale versie van de 3-Eleven, maar krijgt wel de power en de achtervleugel van de circuitversie bovenop een kleine gewichtsreductie van 5 kg, waardoor het totaal uitkomt op slechts 920 kg.

2018 Lotus 3 Eleven 430

De centraal en dwars geplaatste en gesuperchargede 3,5-liter V6 produceert daardoor 430 pk en 440 Nm koppel. Via een geoefende hand/voet-coördinatie spurt je daardoor in minimum 3,2 s naar de 100 km/h (-0,2 s) en naar een topsnelheid van 290 km/h (+10 km/h). Met een tijd van 1:24 s is de 3-Eleven 430 opnieuw de snelste productie-Lotus ooit die een rondje van het thuiscircuit Hethel heeft afgelegd. Respectievelijk 2 s en 0,8 s sneller dan de uitgaande 3-Eleven en Exige Cup 430.

2018 Lotus 3 Eleven 430

Lotus bouwt slechts 20 exemplaren van de 3-Eleven 430 voor een minimumbedrag van 130.000 euro, zonder opties. Zo kan je nog opteren voor allerlei extra’s zoals instelbare anti-rol stangen (1.400 euro), tweevoudig instelbare Öhlins TTX-dempers (3.500 euro), een titanium uitlaat (7.300 euro), een geavanceerde data-logger (3.920 euro), een afneembaar stuur (910 euro), een carbon passagiersstoel (1.400 euro), een geïntegreerd blussysteem (3.500 euro) of een carbon cover boven de plek waar de passagier normaliter zit (2.800 euro).