Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Lizard Green is het nieuwe Ultraviolet. Welkom bij de tweede generatie 991 GT3 RS.

Enkele weken voor zijn debuut op het Salon van Genève (GIMS) heeft Porsche alle details onthuld van de nieuwe GT3 RS. Ingrediënten? Zes cilinders, vier liter en 520 glorieuze, atmosferische pk’s. De 4.0-liter flat-six die afgelopen jaar geïntroduceerd werd in reguliere GT3 (991.2) heeft nu ook een toerenlimiet van 9.000 tpm en produceert zijn maximumvermogen van 520 pk (+20 pk) bij 8.450 tpm. 200 tpm hoger dan voorheen het geval was. Het extra vermogen is volgens Porsche te danken aan een nieuw motormanagement (DME), een vrijer ademende inlaat en een nieuwe titanium uitlaatlijn.

Porsche GT3 RS 991.2

Daarmee is de nieuwe GT3 RS een fractie van een seconde sneller naar de 100 km/h (3,3 s) terwijl de topsnelheid is gestegen naar 312 km/h. Verder werd het circuitspeeltje overal bijgeslepen. Zo werd de PDK-transmissie opnieuw wat sneller (de GT3 RS is nog steeds PDK-only) en werd de eindoverbrenging 8% korter. Kwestie van de grotere, maar 100 g lichtere wielen en Michelin Cup 2’s te compenseren die nu 265/35 R20 en 325/30 R21 groot zijn.

Porsche GT3 RS 991.2

De focus van Andreas Preuninger en de rest van het GT-departement lag echter vooral op de dynamische en aerodynamische efficiëntie van het koetswerk. Daarbij werden heel wat invloeden van de GT2 RS overgenomen. Zo werd de veerconstante verdubbeld en zijn er nieuwe settings voor het standaard PASM (Porsche Active Suspension Management).

De complete ophanging is weliswaar rose-jointed met uitzondering van de achterwielsturing. Een elektronisch sperdifferentieel met torque vectoring is nog steeds standaard, net als actieve motorsteunen, een magnesium dak en stalen remmen. De PCCB’s (Porsche Carbon Composite Brakes) zijn een optie.

Porsche GT3 RS 991.2
Porsche GT3 RS 991.2

Op het vlak van aerodynamica innoveert de GT3 RS met de achtervleugel en voorste splitter van de GT2 RS, een nieuwe ondervloer en dito diffusor en werden de lucht in- en uitlaatopeningen opnieuw wat groter voor extra koeling en downforce.

Aan die binnenzijde is het business as usual met een koppel fraaie kuipstoelen en veel alcantara en – voor wie het wil – het Clubsport-pack met zespuntsharnas, rolkooi en brandblusser dat zonder meerprijs beschikbaar is. Een GT3 RS uitgerust met het optionele Weissach-pack herken je tenslotte aan zijn carbon frunk en extra carbon in het interieur, carbon anti-rol stangen en magnesiumwielen en -rolkooi. In zijn allerlichtste configuratie weegt de nieuwe RS 1.430 kg.

Vraagprijs van al dat moois? Minstens 165.380 euro. Wat maar liefst 126.326 euro minder is dan voor de GT2 RS en slechts 8.710 euro meer dan voor de standaard 911 GT3. Als je er nog eentje kunt krijgen tenminste.