Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

München heeft zijn elektrische stadsmus een vitaminekuur en een flinke dosis extra grip gegeven. Overbodige marketingprul of geniale zet? We zijn benieuwd.

Voor een auto die het in de eerste plaats moet hebben van zijn efficiëntie, is de sportieve i3s een op het eerste zicht kleine tegenstrijdigheid. Meer vermogen, bredere banden – en dus rolweerstand – een sneller stuur en zelfs een heuse sportmodus, het hoort eigenlijk niet echt thuis in een auto die er net alle baat bij heeft zo zorgvuldig mogelijk met zijn energie om te springen.

Maar de i3 is altijd al een buitenbeentje geweest. En niet alleen vanwege zijn aandrijving of a-typische look, maar vooral door zijn van nul af aan ontworpen constructie met vele lichtgewichtmaterialen, super stijf CFRP-chassis, laag zwaartepunt en krachtige elektromotor. BMW is erin geslaagd de i3 te injecteren met Freude am Fahren, maar heeft in het verleden duidelijk enkele compromissen moeten sluiten wat betreft de grip en tractie.

BMW i3s

BMW i3sBMW i3s

De combinatie van een relatief laag gewicht met een krachtige elektromotor en 250 Nm koppel vanaf stilstand, werd de speciaal ontwikkelde 155(/175)/70 R19(/20) banden af en toe te veel. Met als gevolg snel onderstuur op het droge en een overijverige ABS en tractiecontrole in het natte. Situaties waarmee deze i3s komaf wil maken. En dat op twee manieren.

Enerzijds door beter en breder rubber te monteren. Vooraan komt de i3s standaard met Bridgestone Ecopia 500-banden in formaat 175/55 R20, achteraan wordt dat zelfs 195/50/R20. Anderzijds door een nieuwe, in de elektromotor geïntegreerde ECU voor de tractiecontrole die tot 50x sneller en efficiënter is en dus minder merkbaar tussenbeide komt. Maar werkt het ook?

BMW i3s

Absoluut. Zowel het onderstuur als de problemen rond acceleraties, en dan vooral in natte omstandigheden, zijn er met rasse schreden op vooruit gegaan. Duw je de i3s echt hard, bijvoorbeeld in de nieuwe sportmodus, dan durft de voortrein nog wel eens lichtjes schuiven in echt korte bochtensituaties of bijvoorbeeld op kleine, ronde punten. Dat de ophanging dan weer wat stijver werd had waarschijnlijk niet gemoeten, zeker omdat het chassis van nature al zo stijf is. Alles samen geeft het wel meer vertrouwen, zeker omdat de i3s – nog meer dan de gewone – uitnodigt tot alles behalve hypermilen. Dat je door de bredere, meer kleverige banden enkele kilometers range verliest neem je er graag bij.

BMW i3sBMW i3s

BMW i3s

BMW i3sBMW i3s

De combinatie van het relatief lage gewicht en zwaartepunt, de 187 pk en 270 Nm sterke elektromotor, de uitstekende zichtbaarheid en zijn compacte afmetingen maken dat je quasi altijd en overal de snelste bent. Inhalen wordt kinderspel en doet denken aan de waanzin van een Porsche 911 Turbo of Nissan GT-R. Alleen dan zonder terugschakelen wegens instant en vooral met minder massa. Natuurlijk kan je je met hulp van de Eco Pro- of Eco Pro Plus-modus helpen beheersen maar het went allemaal bijzonder snel. Zozeer zelfs dat we de i3s als de perfecte metgezel zien van een knap weekendspeeltje in wat misschien wel de ideale two car-garage van de toekomst is.

Ok, wie wekelijks of dagelijks bijzonder veel kilometers doet zal er nog steeds een early adopter-mentaliteit moeten op nahouden. Ook al biedt BMW nog steeds een optionele Range Extender aan. Maar die voegt dan weer gewicht en complexiteit toe. Twee zaken die je eigenlijk niet wilt en die we persoonlijk achterwege zouden laten maar die uiteraard wel een oplossing kunnen bieden. Standaard mag je rekenen op een autonomie van tussen de 160 en 200 km, afhankelijk van de temperatuur en hoezeer je je rechtervoet kunt bedwingen natuurlijk.

BMW i3s

Zelf zouden we dus niet twijfelen en meteen voor de i3s gaan, ook al heeft deze een meerprijs van 3.650 euro over de standaard i3 die met zijn vanafprijs van 38.800 euro ook al een inspanning vraagt. Zeker omdat de optielijst naar goede, Duitse gewoonte nog erg lang en smakelijk is. Daartegenover staat dan wel dat je een extreem solide, erg doordachte en hoogwaardig afgewerkte (stads)auto krijgt die erg snel onder je huid kruipt.

BMW i3s (94 Ah)

Plus Min
+ De i3 die je moet hebben… – Is terug wat duurder

Weggecijferd

Motor Elektromotor eDrive
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 187 pk
Koppel 270 Nm
Overbrenging 1-traps automaat
Gewicht 1.363 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,8 s
Topsnelheid 159 km/h
Opgegeven verbruik
Prijs 42.450 euro

Verdict


9 op 10