Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Net nu de diesels overal flinke klappen krijgen komt Alpina met een loeier van een zescilinder die ze ook nog eens in de neus van een SUV proppen.

Want de XD3 krijgt, in tegenstelling tot alle andere diesels in de catalogus, geen biturbo-beademing maar een quad-turbo setup. Daarmee zet de 3.0-liter zes-in-lijn, die we onder andere kennen van de M550d, maar liefst 388 pk en 770 Nm koppel aan de grond. Goed voor een sprint van 0 naar 100 km/h in slechts 4,6 s en een onbegrensde top van 266 km/u. Om al dat vermogen optimaal over te brengen kreeg de ZF 8-traps automaat en de xDrive-vierwielaandrijving aangepaste software en voorziet Alpina een elektronisch gestuurd mechanisch sperdifferentieel.

Alpina XD3

Het onderstel is ook verder aangescherpt maar kan dankzij de standaard adaptieve dempers ook terug in de comfortabele stand worden gezet. In dat opzicht lijkt het standaard 20-duims rubber ruim voldoende. Maar indien gewenst zijn de typische Alpina multispaak-velgen ook verkrijgbaar in maatje 22-duims. Met zijn vier uitlaatpijpen en het nodige bumperwerk is de Alpina XD3 uitendelijk toch al niet het toonbeeld van subtiliteit.

Opvallend is dat de Duitsers voor de rechtsgestuurde markt een andere motorconfiguratie voorzien. Vanwege problemen met de technische lay-out moeten die het stellen met slechts twee turbo’s en een miezerige 333 pk en ‘slechts’ 700 Nm. Toch zal het even duren vooraleer de SUV in productie gaat. Alpine zal de eerste XD3’s pas immers begin 2019 leveren.