Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Terwijl Volvo zijn spreekwoordelijke kat stuurt naar het Salon van Genève, tekent zustermerk Polestar wel present. Ter gelegenheid neemt het de gloednieuwe concept ‘Precept’ mee die in het teken van duurzaamheid staat.

Terwijl de eerste leveringen van de plug-in hybride Polestar 1 stilaan op gang komen, en ook die van de puur elektrische ‘2’ niet lang meer op zich laten wachten, kijkt het Zweeds/Chinese merk opnieuw verder. Dat doet het met de ‘Precept’. Een – hoe kan het ook anders – puur elektrische vierzitter die in het teken staat van technologie, design en vooral duurzaamheid. Dat doet de Precept met een interieur dat war staat van de traditionele kunststoffen. En er zelfs in slaagt duurzamer en lichter te zijn dat wat momenteel gangbaar is.

2020_polestar_precept_concept_04

2020_polestar_precept_concept_022020_polestar_precept_concept_05

De bedoeling? Een auto creëren die doorheen zijn bestaan zo CO2 en klimaatvriendelijk als mogelijk is. En vooral 100% recycleerbaar. Een andere nieuwigheid is het infotainmentsysteem dat, net als bij de Polestar 2, gebaseerd is op Google’s Android besturingssysteem, maar wel een flink stap verder gaat. Enerzijds via een nieuwe interface. Maar ook via benaderingssensoren en de integratie van camera’s die de bestuurder en zijn reacties in de gaten houden.

2020_polestar_precept_concept_07

2020_polestar_precept_concept_112020_polestar_precept_concept_09

Een feature waar merken zoals Subaru reeds gebruik van maken. Maar Polestar gaat wel nog en stapje verder en vergroot de integratie met zowel het infotainmentsysteem als de actieve en passieve veiligheidssystemen.

2020_polestar_precept_concept_10

2020_polestar_precept_concept_122020_polestar_precept_concept_08

Het rooster aan de voorzijde is dan weer vervangen door wat Polestar de SmartZone noemt. Ruimte die ooit lucht naar radiatoren en de klassieke verbrandingsmotor leidde, bevat nu technologie voor de veiligheidssensoren en assistentiefuncties voor de bestuurder. Onder andere twee radarsensoren en een camera zijn verzameld achter een transparant paneel. De LIDAR-pod, die boven op het glazen dak is gemonteerd, krijgt eveneens optimaal zicht, wat de volgende stap naar verbeterde rijassistentie betekent.

2020_polestar_precept_concept_06

Polestar stelt zijn Precept voor op het aanstaande Autosalon van Genève tussen 5 en 15 maart in Hal 5.

MEER LEZEN

Eerste Test: Polestar 1

Officieel: Polestar 2

Test: Volvo S60 Polestar (2016)