Jaguar’s allereerste, volledig elektrische productie-auto is een feit.
Enkele dagen voor het Salon van Genève zijn deuren opent toont Jaguar ons de productieversie van de I-Pace. Een volledig elektrische auto met designinvloeden van de CX-75 Concept die rechtstreeks op de Tesla Model S mikt. De I-Pace is gebaseerd op een gloednieuw platform dat volledig uit aluminium is opgetrokken en is met een torsiestijfheid van 36.000 Nm/rad het meest stijve chassis dat Jaguar ooit gebouwd heeft.
De vijfzitter SUV wordt aangedreven door een 90 kWh sterke Lithium-ionbatterij die zijn vermogen van omgerekend 400 pk en 696 Nm koppel naar twee elektromotoren stuurt. Daarmee is de 2,1 ton zware I-Pace in staat in 4,8 s naar de 100 km/h te schieten en naar een begrensde topsnelheid van 200 km/h.
Belangrijker is evenwel het rijbereik dat volgens de nieuwe WLTP-test op 480 km ligt. Een cijfer dat in de praktijk dus min of meer haalbaar moet zijn. De I-Pace is daarom zo aerodynamisch mogelijk ontworpen met onder andere actieve aerodynamica en een Kamm-tail die de luchtweerstandscoëfficient op 0,29 Cd brengt.
Via een oplader die 50 kW sterk is kan je de SUV in 85 minuten opladen tot 80% batterijcapaciteit. Via een 100 kW systeem is dat slechts 40 minuten. Aan het reguliere stopcontact kan je dat ook, al duurt het dan wel minstens 10 uur. Qua technische snufjes pakt de I-Pace uit met Amazon’s Alexa Skill en een intelligent navigatiesysteem die de topografie in rekening neemt voor een zo efficiënt mogelijke route. Software-updates gebeuren bovendien automatisch en over-the-air. Jaguar geeft 8 jaar garantie op de batterij.
Net zoals andere, van nul af aan ontworpen elektrische auto’s zoals de BMW i3 of Tesla Model S/X, bulkt de I-Pace van de interieurruimte. Jaguar quote tussen de 656 en 1.453 liter kofferruimte met ook heel wat ruimte voor de inzittenden.
Maar Jaguar is het rijplezier uiteraard ook niet vergeten. De combinatie van een laag zwaartepunt en een 50:50 gewichtsverdeling met dubbele driehoeken voor- en een Integral Link achteraan zou ondanks het forse gewicht voor een goede rijdynamiek moeten zorgen. Optioneel biedt Jaguar ook een adaptieve luchtvering aan.
De I-Pace is vanaf vandaag beschikbaar in S, SE en HSE-uitrustingniveau en in gelimiteerde First Edition. Bij ons kost hij minstens 78.990 euro. Maar Jaguar kennende zal dat bedrag nog makkelijk stijgen via de optielijst.