Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Of er nog een JLR-product was waar de gesuperchargede 5.0-liter V8 niet in lag? Absoluut. Welkom F-Pace SVR.

Ons hoor je alvast niet klagen. Ook al gaat het hier wederom om een snelle SUV, beter dan een gelikte sportsedan. Eigen aan de tijden waarin we momenteel leven en bovenal een gevolg van de schijnbaar onverzadigbare drang naar alles SUV. Jaguar verkocht afgelopen jaar maar liefst 76.000 F-Pace’, in absolute aantallen zo’n 50% meer dan wat het zes jaar eerder in zijn totaliteit verkocht. Niet toevallig geeft het bedrijf dus voorrang aan een hete F-Pace beter dan een XF of XE – de uiterst gelimiteerde XE Project 8 even buiten beschouwing gelaten.

Jagar F-Pace SVR

De F-Pace SVR neemt sportieve SUV’s zoals de Porsche Macan Turbo Performance Pack (440 pk), Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (510 pk) en Mercedes GLC 63 S AMG 4MATIC (510 pk) in het vizier, en overtreft ze alvast qua pk-geweld. Zijn gesuperchargede 5.0-liter V8 is goed voor 550 pk en 680 Nm koppel, waarmee de SVR in staat is in 4,3 s naar de 100 km/h te schieten en naar een topsnelheid van 283 km/h.

Jagar F-Pace SVR

Dat de Stelvio Q voor diezelfde sprint maar 3,8 s nodig heeft, zit hem vooral in het verschil qua gewicht. Zo zet de Jaguar 2,070 kg op de schaal tegenover 1.755 kg voor de Alfa.

Jagar F-Pace SVR

Jagar F-Pace SVRJagar F-Pace SVR

Om al dat geweld in goede banen te leiden werd de ophanging uiteraard flink herzien. Zo zijn er 30% stijvere dempers en 10% stijvere veren en een krachtig remsysteem met 395 mm grote remschijven voor- en 396 mm achteraan. Nieuwe gesmede velgen (standaard 21-duims, optioneel 22-duims) reduceren het onafgeveerd gewicht op de voorste- en achterste hoeken met respectievelijk 2,5 en 1,7 kg tegenover velgen van hetzelfde formaat op de standaard F-Pace.

Jagar F-Pace SVR

Jagar F-Pace SVRJagar F-Pace SVR

Los van de gebruikelijke optische verschillen die de luchtstroming en koeling moeten beïnvloeden, krijgt de F-Pace SVR een 6,6 kg lichtere uitlaat met de typische vier uitlaten, inclusief actieve kleppen die volgens Jaguar voor een ‘krachtige SVR-soundtrack’ zorgen. In het interieur vinden we dan weer standaard sportstoelen voor en achter met ruitvormig stiksel en SVR-logo in reliëf en een Sports Shift Selector automaathendel, beter dan de draaiknopbediening van de de standaard F-Pace. Al kan je net zo goed schakelen via de aluminium stuurpeddels.

Prijs voor dat alles? Vanaf 101.000 euro. En dan zijn er uiteraard nog enkele smakelijke opties niet inbegrepen. De Alfa, Mercedes en Porsche zijn er respectievelijk vanaf 91.100 euro, 99.099 euro en 95.082 euro.