Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Audi’s RS 4/5-gamma krijgt er een derde telg bij in de vorm van de vierdeurscoupé RS 5 Sportback.

Beetje bij beetje bouwt Audi Sport, voorheen quattro GmbH, het RS-gamma uit. Na de RS 3, RS 3 Sedan, RS 4 Avant, RS 5 Coupé, TT RS en RS 7, is er nu de primeur voor de RS 5 Sportback op de New York International Auto Show die momenteel loopt van 28 maart tot en met 9 april. De hardware is identiek aan die van de Avant en Coupé, maar voor de volledigheid zullen we ze toch nog even recapituleren.

Audi RS 5 Sportback

De 2,9-liter TFSI V6-biturbo haalt een vermogen van 450 pk, terwijl het maximumkoppel van 600 Nm is beschikbaar tussen 1.900 en 5.000 tpm. Daarmee sprint de RS 5 Sportback in 3,9 seconden van 0 naar 60 miles per hour (96 km/u) en optioneel door naar een topsnelheid van 174 mph (280 km/u). De twee turbo’s van de 2.9 TFSI nemen ieder een cilinderrij voor hun rekening en bouwen tot 1,5 bar turbodruk op.

Audi RS 5 Sportback

Net als bij alle nieuwe V6- en V8-motoren van Audi zijn de turbo’s ook hier in een rechte hoek (90°) op de cilinderrijen gemonteerd. Bijgevolg bevindt de uitlaatgaszijde zich aan de binnenkant van de cilinderrij en de uitlaatzijde aan de buitenkant. Deze lay-out maakt een compactere constructie mogelijk en zorgt ervoor dat de uitlaatgassen een kortere weg moeten afleggen, met kleinere stromingsverliezen en een snellere gasrespons tot gevolg.

Audi RS 5 Sportback

De kracht wordt zoals steeds over alle vier de wielen verdeeld via een permanente quattro-vierwielaandrijving. In klassieke situaties is de verdeelsleutel voor/achter 40:60, terwijl het systeem, afhankelijk van de omstandigheden, ook kan variëren van 85:15 tot 30:70. Optioneel siert er ook een extra elektronisch gestuurd, mechanische achterdifferentieel op de optielijst die torque vectoring toelaat. Andere prestatiebevorderende opties zijn er in de vorm van een RS-sportonderstel plus met Dynamic Ride Control (DRC), die de Sportback nog eens 7 mm dichter bij het asfalt brengt t.o.v. de S5 Sportback, keramische remmen en Audi’s gecontesteerde Dynamic Steering.

Audi RS 5 Sportback

Optisch neemt de Sportback alle visuele eigenschappen van de Coupé over, inclusief de bredere stance dankzij de 15 mm extra spoorbreedte. Liefhebbers van opvallende kleuren kunnen tenslotte ook bij de RS 5 Sportback terecht voor het specifieke koetswerkkleur Sonoma Green metallic. De rest van de info is voorlopig voorbehouden aan de Noord-Amerikaanse markt. Bij ons zou de RS 5 Sportback tegen het einde van dit jaar beschikbaar moeten zijn.