Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Moest je nog steeds twijfelen wat te doen tijdens het verlengde weekend, dan ben je wellicht vergeten dat het grootste autosportfeest ter wereld aan de voordeur staat.

Voor een plekje langs het circuit ben je reeds te laat, want de knotsgekke Duitsers zijn al sinds maandag bezig om de publiekszone’s langs het Nordschleife op te eisen. Dat klinkt misschien overdreven, maar diegene die de Zurich 24-stunden rennen al eens vanaf de eerste rij hebben meegemaakt, weten exact waar we het over hebben. Nog steeds niet overtuigd om naar het Eifel-gebied af te zakken? DRIVR geeft je 5 redenen om de kampeerstokken en gamellen van stal te halen!

1) De Historiek

In 1970 werden de 24 uur van de Nurburging voor het eerst verreden, als een alternatief voor de uit de kluiten gewassen 1000 km. Die eerste editie werd gewonnen door voormalig F1-piloot Hans-Joachim Stuck, terwijl andere autosportgrootheden zoals Bernd Schneider en Pedro Lamy latere edities op hun naam schreven. De Belg Marc Duez won de race vier keer, in 1992 met landgenoot Jean-Michel Martin en ex-formule 1 rijders Johnny Cecotto en Christian Danner. Hoewel de wedstrijd in feite deel uitmaakt van het Duitse VLN-kampioenschap, heeft het deelnemersveld zich door de jaren heen een internationaal karakter aangemeten. Zo is bijvoorbeeld Toyota Gazoo Racing een vaste deelnemer geworden, terwijl merken als Hyundai en Subaru meedoen om hun snelle productiewagens aan de tand te voelen.

2) De Setting

De Nordschleife baant zich een weg door het oostelijke deel van het middelhoog plateau Eifel-Ardennen, met het middeleeuws kasteel van Nurburg als bekendste herkenningspunt. Een groot gedeelte van de Eifel bestaat uit bosgebied, met niveauverschillen vergelijkbaar aan die van de Ardennen. Ook net zoals in Spa, leidt het klimaat hier regelmatig een eigen leven. Denk maar aan 2016, toen de wedstrijd na een uur moest stil gelegd worden omdat de baan verzadigd was geraakt met hagelstenen. De auto’s geraakten zelfs de heuvel bij Adenau niet meer op, die de coureurs naar het hoogste punt in het plateau leidt: Hohe Acht (747 meter). Voor dit weekend zijn er gelukkig geen dergelijke taferelen voorspeld, ook al verwachten de weerdiensten dat de toeschouwers het -zeker op zondag- niet helemaal droog gaan houden.

3) Het Circuit

De Nurburgring wordt dikwijls de groene hel genoemd, en er zijn 1001 redenen te bedenken waarom. Het circuit is smal, waardoor inhalen altijd een onberekend risico is. Gaat het mis, dan zijn er amper tot geen uitloopstroken om de wagens af te remmen. De vele blinde bochten en onoverzichtelijke secties maken dat de piloten nooit met zekerheid kunnen zeggen of er in de volgende bocht iets aan de hand is. De taak van de marshalls is altijd al belangrijk, maar hier op de Nurburgring -en zeker in het donker- moeten de piloten blindelings kunnen vertrouwen op hun signalen. Dat maakt van de ‘Ring het puurste en meest uitdagende circuit te wereld voor de piloten, en meteen ook het mooiste voor de toeschouwers. De immense omvang van de plek, de kort opeenvolgende bochtensecties, de niveauverschillen en de snelheid waarmee de piloten deze weten te bedwingen: pure magie.

4) De Sfeer

We zeiden het al in de intro: als je nu nog niet daar bent, ga je moeite hebben om nog een vrij plekje langs het circuit te vinden. Elk jaar zakken meer dan 200.000 toeschouwers af naar de Eifel, om al een week op voorhand stellingen, tapkranen, podia, barbeque’s en buitensporige muziekinstallatie’s op te gaan bouwen. Het circuit mag dan wel 22 kilometer lang zijn, maar tegen de start van de wedstrijd is praktisch elke vierkante meter langs de Nordschleife ingenomen door een stelletje uitgelaten fans. Met een bratwurst in de éne en een Bitburger in andere hand wordt hier rond de klok feest gevierd, terwijl op de achtergrond ook nog een uithoudingsrace wordt gereden. Om je echt in volledig in de sfeer te kunnen mengen, is het dus aangeraden om zelf ook te gaan kamperen. Het is toch niet dat je nu nog een hotel in de buurt gaat vinden.

5) Uniek Deelnemersveld

Alsof de combinatie van het meest uitdagende circuit ter wereld en een wedstrijd over 24 uur nog niet groot is, starten er elke jaar om en bij de 200 wagens verdeeld over meer dan 20 klasses. We moeten er geen tekening bij maken dat het snelheidsverschil tussen de langzaamste klasse (hatchbacks met ongeveer 200pk) en de snelste klasse (GT3’s met meer dan 500pk) aanzienlijk is. Daarbij komt ook nog het verschil in kunde tussen de coureurs, gaande van matig getalenteerde gentleman drivers tot professionele GT- en voormalige F1-piloten. Wees dus niet verbaasd als je de nieuwe GT3-machines van Porsche, Audi, Mercedes en BMW voorbij ziet vliegen aan een oude Opel Manta met een vossenstaart aan de antenne. Een unieke race dus, die op vele vlakken terug doet mijmeren aan de gouden dagen van de autosport. Bucket-list-stuff voor elke DRIVR of autosportliefhebber van het eerste uur.