Ringtijden, ze zakken sneller dan de koers van de Euro ten opzichte van de dollar. Deels is deze evolutie mede te verklaren door een sneller geworden piste maar anderzijds ook door steeds performantere banden. De Carrera GT krijgt 20 jaar na lancering de mogelijkheid zich opnieuw te bewijzen.
Sportwagens (tot zelfs hypercars toe) worden niet alleen krachtiger en competenter, hun Ringtijden kregen door de aanpassingen van 2019 aan het legendarisch -steeds smoother wordend- asfalt een mooie boost. Nog belangrijker is het steeds radicaler wordend semi-slick rubber dat de ongelofelijke krachten steeds beter de baas kan. Dit alles maakt het vergelijken van Ringtijden overheen generaties moeilijk.
Met de Carrera GT wordt zo’n vergelijking nu echter mogelijk. Deze supercar -met handbak en V10(!) – kon dan ook eindelijk uit een winterslaap komen na de ‘recall and stop-drive’ die ervoor werd uitgevaardigd. Kennelijk konden de draagarmen last krijgen van corrosie en moesten alle exemplaren bijna anderhalf jaar aan de kant tot Porsche met een oplossing kwam. Trouwens, mooi van Porsche om als compensatie niet enkel deze recall uit te voeren maar ook een gratis onderhoud aan te bieden om de wagen na stilstand weer in topvorm te krijgen. Dit inclusief de nieuwe set Michelin Pilot Sport Cup 2 N-Spec banden die er recent voor werden ontwikkeld.
Enter Jörg Bergmeister -winnaar van onder andere de Porsche Supercup (2001), 24u van Daytona (2003) alsook Spa (2010) en de Carrera GT slaagde erin een tijd van 7min12s neer te zetten… zijnde 20s sneller dan 20 jaar geleden. Volgens Bergmeister was het credo “Auto muss ganz bleiben” en zou wat meer risico nemen kunnen geresulteerd hebben in een rondetijd die nog 1 à 2s lager zou liggen. Verdere aanpassingen -aan camber, rijhoogte alsook de demping- zou in combinatie met Cup 2 R-rubber zelfs tot een tijd onder de 7min kunnen leiden volgens de Duitse durfal. Gott in Himmel…
Geniet van wat ouderwets, handgeschakelde V10 actie!