Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zijn we de enige die spontaan moeten denken aan de Lamborghini Urus?

Gezien het succes van BMW X6 en Mercedes GLE Coupé is het een wonder dat Audi pas nu met een eigen interpretatie komt van de platgeslagen SUV. De Q8, die zich als iets sportiever (ogend) model boven de Q7 SUV positioneert, combineert de ruimte van een Q7 met de (rij)technologie van een SQ7, zoals zijn actieve vierwielsturing. Het interieur leunt dan weer dicht aan bij dat van de A7 Sportback en A8 limousine.

Audi Q8

Hét grote gesprekspunt is echter zijn nieuwe singleframe radiatorrooster dat nog maar eens een maatje groter is geworden. Audi geeft echter nu al mee dat ook alle toekomstige Q-modellen zich op neus van de Q8 zullen baseren.

Audi Q8

Vierwielsturing

Onder zijn forse koets, de Q8 meet 4,99 m lang, 2,00 m breed en 1,71 m hoog, schuilt het MLB 2-chassis waar ook de Q7, Cayenne, Bentayga, Touareg en Urus gebruik van maken. Kortom, heel wat vertrouwde technologie heeft zijn weg naar de Q8 teruggevonden. Denk aan actieve anti-rolstangen, vierwielsturing, adaptieve luchtvering met tot 90 mm speelruimte en quattro-vierwielaandrijving (40:60) met actief gestuurd middendifferentieel. Onder normale rijomstandigheden ligt de klemtoon dus op de achteras.

Audi Q8

22-duimers

De standaardverlichting bestaat uit LED-koplampen maar optioneel kan er ook voor HD Matrix LED-technologie worden gekozen. In dat laatste geval krijgt de driedimensionale signatuur van de dagrijverlichting een digitaal karakter dat ook is terug te vinden in de achterlichten. Achteraan verbindt een lichtstrip de twee lichtblokken met elkaar, terwijl de horizontale zwarte strip eronder knipoogt naar de Ur-quattro van weleer. Het is bovendien de eerste Audi die beschikbaar is met 22-duimers.

Audi Q8

Voorlopig komt de Q8 er enkel met de 286 pk en 600 Nm sterke 3.0 V6 TDI (50 TDI). Later volgt nog een 230 pk-versie (45 TDI) en een 340 pk sterke V6-benzine (55 TFSI). De nieuwe Q8 zal eind 2018 bij de Belgische Audi-dealers beschikbaar zijn.