Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De F-Type SVR is een bijzondere roofkat. Maar is ‘ie bijzonder genoeg?

De auto’s die JLR’s Special Vehicle Operations verlaten zijn op zijn zachtst gezegd apart. Van snelle limo’s zoals de XJ R 575, over unieke projecten zoals de F-Type Project 7 en XE Project 8, tot prettig gestoorde SUV’s zoals Range Rover Sport SVR en F-Pace SVR, hun aanpak is op zijn zachtst gezegd divers. Al is er voorlopig één constante in de vorm van de 5.0-liter V8 Supercharged die met vermogens tussen 500 pk en 600 pk telkens voor de nodige sensaties zorgt. Maar wat is deze F-Type SVR dan? Een supersnelle GT? Een occasionele circuitracer? Of toch de F-Type die zich meer thuis voelt op Silverstone en Anglesey, beter dan de straten van Chelsea en Knightsbridge?

Jaguar F-Type SVR

Magische grens

Het woordje ‘Race’ in het acroniem van deze Special Vehicle Race doet alvast het laatste vermoeden. Binnen het gamma is er bovendien ruimschoots plaats voor meer hardcore versie. Want met één viercilinder turbo, twee gesuperchargede zescilinders en één gesuperchargede V8, heb je reeds heel wat keuze.

Jaguar F-Type SVRJaguar F-Type SVR

Jaguar F-Type SVR

Jaguar F-Type SVRJaguar F-Type SVR

In vergelijking met die laatste produceert deze SVR 25 pk en 20 Nm extra. Goed voor een totaal van 575 pk en 700 Nm dat ook hier (noodgedwongen) over alle vier de wielen wordt verdeeld. Daarmee is het eerste F-Type die over de magische grens van de 200 mijl per uur gaat of 322 km/h. 0 tot 100 km/h neemt dan weer nauwelijks 3,7 s in beslag.

Achteras

Toch is deze F-Type SVR heel wat meer dan wat extra pk’s en Nm’s en een actieve, carbon achtervleugel. En dat mag ook wel gezien de forse meerprijs van 23.590 euro bovenop de F-Type V8 R AWD die er vanaf 119.550 euro is. Zo paste SVO ook de software van ZF 8-trapsautomaat aan met het oog op snellere gangwissels, terwijl het AWD-systeem de klemtoon nog ietsje meer op de achteras legt.

Jaguar F-Type SVR

Het chassis werd dan weer aangepast met nieuwe, maar nog steeds passieve, dempers en antirolstangen. De veren zijn dan weer onveranderd gebleven. Voorts zijn er nog bredere, maar lichtere 20-duims velgen (265/35 voor, 305/30 achter), samen met stijvere rubbers voor de achterophanging. En ook de parameters voor het EPAS, torque vectoring en de stabiliteitscontrole zijn herzien met het oog op extra scherpte op de limiet.

Jaguar F-Type SVR

Jaguar F-Type SVRJaguar F-Type SVR

Actieve achtervleugel

De laatste wijzigingen zijn voorbehouden voor het koetswerk dat aerodynamisch werd fijngeslepen met een vlakke ondervloer, een bredere neus met extra koelsleuven, waaronder op de naar voor kantelende motorkap, zijschorten en een opvallende, actieve achtervleugel. Optioneel kan je nog een carbon dak krijgen. Kwestie van het zwaartepunt nog iets lager te leggen. En ook carbon-keramische remmen zijn een optie.

Jaguar F-Type SVR

Jaguar F-Type SVRJaguar F-Type SVR

Alles samen maken ze een hoop visuele verschillen die echter nog steeds relatief subtiel zijn. De gewichtsreductie blijft evenwel beperkt tot slechts 25 kg over de R Coupé AWD. En dan voornamelijk dankzij de standaard titanium en inconel uitlaat die 16 kg lichter is. Iets zegt ons dat SVO hier meer had kunnen doen. Zeker omdat de F-Type nooit een pluimgewicht is geweest. Kortom, heel wat kleine beetjes die mogelijk een flink verschil maken.

Comfort

Eenmaal achter het stuur van de SVR merk je nauwelijks verschil met andere F-types. De stoelen en delen van het interieur kregen dan wel specifiek stiksel en hier en daar wat alcantara, maar voor de rest geniet je op het eerste zicht van hetzelfde (zit)comfort als in een standaard Coupé. Maar dan start je het beest onder de lange, blauwe motorkap en toont de SVR zich van zijn andere kant. Letterlijk dan. Want het is exotische uitlaat die met de nodige aandacht gaat lopen in de vorm van een metaalachtig kabaal dat zo luid is dat het nauwelijks legaal is.

Jaguar F-Type SVR

Jaguar F-Type SVRJaguar F-Type SVR

Maar dan zet je de automaat in zijn D en begin je te rijden en is de roofkat terug zo mak als je vertrouwde huiskat. Niet alleen door de afstelling van de boterzachte aandrijflijn, maar ook door de vering en demping die nog steeds bijzonder comfortabel zijn. Het maakt van de SVR een extreem welgemanierde cruiser die dagelijks perfect inzetbaar is en zijn roofpoot niet omdraait voor een retourtje Saint-Tropez, beter dan de Eifel. Want dat is de indruk die de 575 pk sterke coupé voorlopig geeft. Wie weet stelt de Dynamic-modus orde op zaken.

Consistent

Die verscherpt onder andere de gasrespons en het gedrag van automaat, zowel in de volautomatische stand als bij het manueel op- en neerschakelen. Ook hier toont de 8-trapsautomaat zich van zijn beste kant met messcherpe gangwissels. Consistent en op commando. Wat uiteraard onveranderd is gebleven is de passieve ophanging.

Jaguar F-Type SVR

Jaguar F-Type SVR

Nu zijn we absoluut fan van een goede, passieve setup. Maar terwijl het veer- en dempcomfort in het algemeen overeind blijft, is dat minder het geval eenmaal je bochten gaat jagen. Dan duurt het telkens een fractie van een seconden vooraleer de koets zich zet bij het insturen waardoor je tijd en vooral vertrouwen verliest.

Dynamische verschillen

De combinatie van de gigantische sloffen en de vierwielaandrijving zit dan weer quasi nooit om grip en tractie verlegen. En dat schenkt dat weer wel vertrouwen om vroeg op het gas te gaan. Tot slot nog een pluim voor de (optionele) carbon-keramische remmen die van de beste zijn die we ooit geprobeerd hebben. Ongeacht de bedrijfstemperatuur bieden ze gevoel en uiteraard bijtkracht. Mag ook wel met vlot 1,7 ton op de weegschaal en een prijskaartje van meer dan 10.000 euro.

Jaguar F-Type SVR

Rest de vraag, is dat voldoende om zich te onderscheiden van de standaard F-Type R Coupé AWD? En dan zijn we geneigd om te zeggen van niet. Daarom zijn de dynamische verschillen met de standaard V8 te beperkt, terwijl ook de visuele verschillen aan de buiten- en binnenzijde nauwelijks drastisch genoeg zijn. Tel daar een te verwaarlozen vermogensupgrade en gewichtsreductie bij, en de rekensom klopt nog minder. Ook al omdat zaken zoals het carbon dak of de carbon-keramische remmen nog steeds een optie zijn.

Jaguar F-Type SVR

Jaguar F-Type SVRJaguar F-Type SVR

Dijk van een GT

En toch is de F-Type SVR een dijk van een GT. Extreem krachtig, ruim, uiterst comfortabel, polyvalent inzetbaar en daardoor de ultieme daily. Zie hem daarom eerder als een directe concurrent van de Porsche Turbo (S), beter dan een GT3-achtige, en het plaatje klopt al een stuk beter. Eentje die misschien minder efficiënt is dan de 911, maar wel een stuk meer entertainend is. En dan vooral door zijn quasi feilloze aandrijflijn.

JAGUAR F-Type SVR
MOTOR: V8, supercharged, CILINDERINHOUD: 5.000 cc, MAX. VERMOGEN: 575 pk bij 6.500 tpm, MAX. KOPPEL: 700 Nm tussen 3.500 – 5.000 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,48/1,92/1,31 m, LEEGGEWICHT: 1.705 kg, VERSNELLINGEN: 8, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 11,3 l/100 km (269 g CO2/km), BANDEN: 265/35 R20 – 305/30 R20 – Pirelli P Zero, TOPSNELHEID: 322 km/u, 0-100 KM/H: 3,7 s, VANAFPRIJS: 143.140 euro, SCORE: 4,5/5

Jaguar F-Type SVR