Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Lazen jullie het ook? Die – tenminste naar DRIVR-normen – lichte ontgoocheling in ons verdict over de Jaguar F-Pace? Met een chassisguru als Mike Cross verwacht je nu eenmaal vuurwerk bij elk JLR-model, terwijl dat bij de opgehoogde Jaguar niet helemaal het geval was. Goed? Zeker. Maar innemend? Niet helemaal. En dat laat potentieel voor die andere SUV van de oprukkende premiumconstructeur: de Range Rover Sport die nu ook als Nascar te hebben is.

Land_Rover-Range_Rover_Sport_SVR-2015-1600-88

Land_Rover-Range_Rover_Sport_SVR-2015-1600-cfLand_Rover-Range_Rover_Sport_SVR-2015-1600-aa

Als Nascar? Of we onze pillen vanochtend wel geslikt hebben?

We kid you not. Draai de vlinderkleppen van de sportuitlaat in standje waanzin en je zou zweren dat je met een gekietelde Amerikaan onderweg bent. Ligt trouwens dicht tegen de waarheid, want de van de F-Type R geleende V8 gebruikt geen turbo maar een supercharger om 550 paarden en 680 Nm te mobiliseren. Bijna evenveel als de SVR-uitvoering van die mooie kat, en daarmee weet je meteen welk vlees je in de kuip hebt. De producten van SVO oftewel de Special Vehicle Operations winden er namelijk geen doekjes om, met een productierecord op de Nürburgring in de klasse voor de SUV’s tot gevolg.

Wacht eens even: hoort een Range dan niet meer off-roadwaardig te zijn?

Dat is het hem nu net: SVO heeft de Range Rover Sport tot een dragster gepromoveerd zonder teveel aan zijn 4×4-capaciteiten te raken. En dat doet zelfs Bentley hen niet na met de Bentayga, die on-road minder soeverein presteert. Daardoor is het 4×4-systeem van de SVR even capabel als dat van de 3,0 liter-turbodiesel, terwijl de tarmacmanieren van de überversie natuurlijk nog aangescherpt zijn. Al hoort daar meteen een kleine kanttekening bij: in zijn default-modus voelt de SVR niet bijzonder atletisch aan. Het is pas wanneer je naar standje Dynamic gaat (iets wat de andere Ranges niet hebben) dat de wolf uit zijn schapenvacht komt – zeker als je er eentje besteld zoals de geteste persdemo: met zwarte lak over een zwartleren interieur op de kleinste velgmaat. Q-car!

Land_Rover-Range_Rover_Sport_SVR-2015-1600-72

Land_Rover-Range_Rover_Sport_SVR-2015-1600-9b Land_Rover-Range_Rover_Sport_SVR-2015-1600-a2

Eén en al lof precies. Dus geen nadelen?

Drie zelfs, en niet van de minste. Te beginnen met de prijs: minimaal 131.700 euro oftewel een Range Rover Sport diesel én een Jaguar F-Type tezamen. Je moet dus wel erg tuk zijn om sportwagenbezitters aan de lichten in hun hemd te zetten met een SUV. Tweede horde: het verbruik. Je wil niet weten hoeveel keer we tijdens deze test gaan tanken zijn, ofschoon de SVR standaard met een 105-liter tank uitgerust is. De doelmarkten zijn daarmee duidelijk omschreven. En ten derde: een echte bochtenridder zal een 2 ton zware crossover nooit worden, hoeveel toverstof je er ook over sprankelt. Tenminste niet zonder actieve rolstabilisatie of vierwielsturing zoals Audi op de SQ7 inzet.

Conclusie?

Perfect kunnen we de Range Rover Sport SVR dus niet noemen. Maar in die kleine kantjes schuilt vaak karakter, en daar heeft deze Land Rover reserves van. Bovenvermelde SQ7 mag dan wel sneller de bocht om gaan, zo cool als de brute Brit zal de klinische Duitser nooit worden. En dan is er nog het geluid dat de SVR ten berde brengt. Pure Nascar om de omschrijving van hierboven nog eens te gebruiken, maar des te cooler omdat het uit een wagenvorm komt die je echt niet met dergelijk gebulder associeert. Daarvoor alleen is dit op de valreep één van de meest memorabele DRIVR-tests van 2016 geworden. Ode aan JLR om het licht voor deze SVR-variant op groen te zetten.

Land_Rover-Range_Rover_Sport_SVR-2015-1600-e0

RANGE ROVER 5.0 Supercharged SVR

Plus Min
+ Pure schizofrenie – Gebruikskosten

Weggecijferd

Motor 5.0 V8 supercharged benzine
Aandrijving  4×4
Transmissie achttrapsautomaat
Vermogen 550 pk @ 6000 opm
Koppel 680 Nm @ 2500 opm
Gewicht 2.310 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,7 s
Topsnelheid 260 km/u
Normverbruik 12,8 l/100 km
CO2-uitstoot  298 g/km
Basisprijs 131.700 €

Verdict

9 op 10