Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In de surreëele fantasiewereld van de Oostenrijkse fotograaf/kunstenaar Clemens Ascher is er regelmatig plaats voor tijdloze vierwielers. In zijn laatste reeks Of Rainbows and Monuments maakt de roemruchte Ferrari 308 GT Rainbow een opvallend gastoptreden.

We schrijven het jaar 1976 wanneer Marcello Gandini, toen nog bij designhuis Bertone, breekt met de ronde vormen van voornamelijk Pininfarina, en radicaal kiest voor wigvormige concepts. Het lijstje in achteraf gezien behoorlijk lang, maar een van zijn meest controversiële ontwerpen is en blijft de Ferrari Rainbow. Immers niet alleen een stijlbreuk met de auto’s van toen in het algemeen, maar bovenal ook voor Ferrari. Overigens een bewuste zet van Gandini.

clemens ascher

De Rainbow was gebaseerd op de Dino 308 GT4/Ferrari 308 GTB maar had verder weinig gelijkenissen met het origineel. Zelfs het dak moest ruimen voor een (voor die tijd) ingenieus en verwijderbaar dakpaneel dat zich tussen de motor en de stoelen nestelde. Iets waar de concept uiteindelijk ook zijn naam aan zou danken. In de rest van het ontwerp zien we dan weer invloeden van onder andere de Lamborghini Countach, Urraco en FIAT X1/9 (allemaal getekend Gandini), en ook wat Lotus Europa en zelfs Triumph TR7.

clemens ascher

Hoewel het bij die ene one-off is gebleven keert de Rainbow nu terug in een van de meest recente werken van de fotograaf en kunstenaar Clemens Ascher. Voorlopig telt de serie Rainbows and Monuments drie werken waarin de Rainbow in typische Ascher-stijl de aandacht steelt in drie verschillende kleuren. Of hoe Gandini’s ontwerp zelfs meer dan vier decennia later nog steeds relevant is.

[Prints & meer info: Clemens Ascher]