Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De GSi-badge verdween tussen 2012 en 2017 van het toneel. Sinds vorig jaar bestaat de Duitse GTi-formule weer op de Insignia, en dit jaar is de compacte Corsa aan de beurt. Of hoe De Blitz zijn mojo duidelijk aan het terugvinden is in de performance-arena.

Aan nieuws geen gebrek bij Opel. Nauwelijks een jaar na de overname door PSA schrijft de constructeur uit Rüsselsheim weer zwarte cijfers, terwijl de hele vloot ondertussen WLTP-gecertificeerd is. ’t Is te zeggen: de hele vloot min de OPC-varianten, want die werden in alle stilte aan het CO2-altaar geofferd.

In de plaats kwamen nieuwe GSi-uitvoeringen, eerst van de Insignia en nu ook van de Corsa die het voortaan met 150 paarden uit een geblazen 1.4 doet. Genoeg om de bloedlijn die in 1988 met de Corsa A GSi begon verder te zetten?

Agiliteit boven kracht

Dat je er met vermogen alleen niet komt, mocht Opel al in 2012 ondervinden. De toenmalige Corsa GSi had ook 150 pony’s, maar niet de grondvesten om ermee te goochelen. De OPC-variant boden dan weer van het goede teveel, waardoor het eerder aan-/uitknoppen waren dan meegaande scheurijzers.

De nieuwste telg van Volker Strycek, hoofd van Opel’s Performance & Motorsport afdeling, moet de pendel weer in balans brengen en rijplezier bieden dat niet door het een of het ander gedomineerd wordt. Vandaar dat het gros van het ontwikkelingswerk niet naar de turbobenzine gegaan is – die quasi ongewijzigd uit de Adam S komt – maar wel naar het chassis.

2018 opel corsa gsi

2018 opel corsa gsi 2018 opel corsa gsi

Opel noemt het zelf een OPC-chassis, maar dat is wat kort door de bocht. Belangrijk is dat zowel de banden, de dempers als de achterophanging werden aangepakt. Ga je voor de optionele 18-duimers in maatje 215/40 R18, dan krijg je een setje uitstekende Michelin Pilot Sport 4’s die evengoed met natte als droge ondergrond overweg kunnen en verrassend veel grip bieden.

De grotere remmen, herkenbaar aan de rode klauwen die vooraan in schijven van 305 mm bijten, zijn nog een leuke toevoeging die het arsenaal van de Corsa GSi verder aanscherpen en fikse vertragingen met een gezond uithoudingsvermogen combineren.

Frequency Selective Damping

Tussen de achterwielen zit er nog steeds een torsie-as, maar wel eentje die op verschillende punten is verbeterd om een hogere graad van stabiliteit te garanderen. Wie een warme hatchback zoekt die in elke bocht een pootje licht of met zijn staart kwispelt, is er dus aan voor de moeite – temeer omdat het ESP niet schakelbaar is.

Hou je evenwel van een pittige driedeurs die weinig onderstuur serveert en zijn uiterste best doet om de gekozen lijn ook aan hogere tempi aan te houden, dan ben je aan het juiste adres. Volgens Strycek gingen er tijdens het ontwikkelingswerk op de Nordschleife heel wat duimen de lucht in voor de pittige bochtensnelheden die de G(reat) S(trycek) i(nput) aankan, wat op de Route des Crêtes goed van pas kwam.

2018 opel corsa gsi

Dat de Corsa GSi zo gezwind naar de apex duikt, heeft veel met de gemonteerde schokdempers te maken. Die zijn van Koni en dragen het etiket ‘Frequency Selective Damping’, wat op een mechanisch unit wijst die de dempingskracht automatisch aanpast in relatie tot de bewegingsfrequentie. Belangrijker is dat ze echt goed werken, om een gedegen filtering met een prima koetswerkcontrole te combineren.

2018 opel corsa gsi 2018 opel corsa gsi

Puike sportstoelen van Recaro ronden het dynamische plaatje af, samen met een aankledingspakket dat wel degelijk OPC Light is. Al zouden we de Corsa zo niet durven noemen, omdat er veel meer diepgang in zit dan je van een snelle Opel verwacht. Het enige onderdeel dat voor verbetering vatbaar is, dat is de motor. Die klinkt niet bijzonder sportief en doet zijn beste werk tussen de 3.000 en de 5.000 toeren, waardoor je onderin wat punch mist en bovenin wat spirit. De manuele zesbak is gelukkig wel bijdehand, wat lang niet altijd het geval is bij Opel.

Verplichte opties

Tel alle updates samen en je krijgt een pakket dat verrassend kwiek uit de hoek komt. Zo kwiek zelfs dat de vergelijkende test met de Ford Fiesta 1.0 140 ST-Line en de Suzuki Swift Sport lang geen uitgemaakte zaak is. Zelfs de basisprijs van 21.355 euro valt nog mee, ook al is het op het moment van schrijven nog niet zeker wat je daarvoor in ruil krijgt. De getoonde Recaro’s zullen allicht een optie zijn, net als de Performance-remmen en de 18-duimers met Michelins waar dit verslag van uitgaat.

2018 opel corsa gsi

Opel Corsa GSi2018 opel corsa gsi

Tillen die extra’s de prijs naar de 25.000 euro, dan komen er heel andere concurrenten in beeld. De formidastische Fiesta ST om er maar één te noemen. Gelukkig voor Opel zijn er zeker zoveel klanten die eerder naar de verzekeringspremie kijken dan naar de catalogusprijs, waardoor de nieuwe Corsa GSi zijn stek onder de jonge octaanliefhebbers weleens gevonden kan hebben. Ze gaan er in ieder geval niet bedrogen mee uitkomen, want zo lekker als deze Opel stuurden de bliksemschichten al lang niet meer.

OPEL CORSA GSi (E)
MOTOR: vier-in-lijn, turbobenzine CILINDERINHOUD: 1.398 cc, MAX. VERMOGEN: 150 pk, MAX. KOPPEL: 220 Nm (tussen 3000 – 54500 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,02/1,73/1,47 m, LEEGGEWICHT: 1.215 kg, VERSNELLINGEN: 6, handbak, AANDRIJVING: voorwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 6,4 l/100 km (147 g CO2/km), BANDEN: 215/40 R18 (rondom) Michelin Pilot Sport 4,TOPSNELHEID: 207 km/u, 0-100 KM/H: 8,9 s, VANAFPRIJS: 21.355 euro, SCORE: 4/5