Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De teaser kreeg je al. Nu is het tijd voor de rest van de info over de moderne interpretatie van de Lancia Delta Integrale!

Op de eerste editie van de Zwitserse beurs Grand Basel heeft Eugenio Amos van het gelijknamige Automobili Amos (AA) vandaag zijn Delta Integrale Futurista officieel gemaakt. De moderne Delta is een ode aan de pure auto’s van weleer. Vol emotie en charme, beter dan gratuite prestaties, emissies en geneuzel in de marge over sprintcijfers en andere futiliteiten, aldus Eugenio.

2018_lancia_delta_integrale_futurista_automobili_amos_10

2018_lancia_delta_integrale_futurista_automobili_amos_102018_lancia_delta_integrale_futurista_automobili_amos_10

Denk echter niet dat deze Delta Integrale Futurista daarom ondermaatse prestaties levert. Zijn originele geblazen 2.0-liter zestienklepper viercilinder werd opgewaardeerd en is nu goed voor 330 pk bij een gewicht van 1.250 kg. Mede dankzij het uitvoerig gebruik van carbon voor onder andere de neus, voorvleugels, dorpels, diffuser, koffer, spoiler en bumpers. Ook de standaard versnellingsbak en differentiëlen werden versterkt waar nodig geacht. De aangepaste ophanging met herziene geometrie moet dan weer de klemtoon op overstuur leggen, beter dan het ingebouwde onderstuur van de standaard Integrale.

2018_lancia_delta_integrale_futurista_automobili_amos_10

2018_lancia_delta_integrale_futurista_automobili_amos_102018_lancia_delta_integrale_futurista_automobili_amos_10

Dezelfde aanpak zien we in het interieur dat zou trouw mogelijk is gebleven aan het origineel met klassiek dashboard en Recaro-kuipstoelen. Maar dat subtiel opgewaardeerd is met veel Alcantara, snuifjes carbon en andere edelmaterialen. Misschien wel de meest controversiële aanpassing zijn het verdwijnen van de achterste deuren en de hendels voor de knipperlichten en ruitenwissers. Deze zijn vervangen door knoppen op het (nieuwe) stuurtje. Andere fijne details zijn de A(utomobili) A(mos)-badges in de stijl van de originele H(igh) F(idelity)-logo’s.

2018_lancia_delta_integrale_futurista_automobili_amos_10

2018_lancia_delta_integrale_futurista_automobili_amos_102018_lancia_delta_integrale_futurista_automobili_amos_10

Hoeveel Delta Integrale Futurista AA zal bouwen is voorlopig niet helemaal duidelijk. Volgens sommigen zijn er dat 15. Andere spreken dan weer van nauwelijks 20 exemplaren. De financiële drempel is echter vrij hoog met een prijskaartje van minstens 300.000 euro. Toch is er al heel wat interesse voor de moderne ‘Grale. Zo zou Singer-oprichter Rob Dickinson er als de kippen zijn bij geweest om er eentje te bestellen. Qua geloofsbrieven kan dat alvast tellen. Na Grand Basel vertrekt Eugenio met zijn Integrale Futurista op Europese tour. Verwacht de komende maanden dus nog veel meer te zien van deze knappe creatie.

2018_lancia_delta_integrale_futurista_automobili_amos_10

2018_lancia_delta_integrale_futurista_automobili_amos_102018_lancia_delta_integrale_futurista_automobili_amos_10

2018_lancia_delta_integrale_futurista_automobili_amos_102018_lancia_delta_integrale_futurista_automobili_amos_10