Ook de nieuwe 3-Reeks heeft opnieuw recht op een M light-variant in de vorm van de M340i xDrive. Goed voor 374 pk en 500 Nm koppel en een spurt naar de honderd in 4,4 seconden.
Daarmee schiet de nieuwste versie zo’n halve seconde sneller naar de honderd dan zijn voorganger. Ook al is de rest van de receptuur erg gelijkaardig gebleven. Voorin ligt met andere woorden nog steeds een geblazen TwinScroll 3.0-liter zes-in-lijn die zijn kracht via de standaard ZF 8-trapsautomaat, standaard M Sport-differentieel en dito intelligente xDrive-vierwielaandrijving ten gepaste tijde naar alle vier de wielen stuurt. De topsnelheid is naar goede gewoonte elektronisch begrensd op 250 km/h.
Hoewel dezelfde motor ook in de M140i, M240i en Z4 M40i ligt is de motor in 3-Reeks nog iets krachtiger dankzij onder andere een verhoogde inspuitdruk die nu oploopt tot 350 bar. Tevens installeerden de ingenieurs een nieuw uitlaatspruitstuk voor een snellere opspoeling van de turbo.
Visueel herken je de voorlopig meest sportieve Dreier onder meer aan zijn tig aantal M-badges, twee specifieke trapeziumvormige uitlaatmonden, een koetswerk dat 10 mm lager ligt, zijn grotere remmen (348 mm voor, 345 mm achter) met blauwe remklauwen en M-opschrift en de vele accenten in Cerium grijs. Op de optielijst staan nog zaken zoals adaptieve dempers en variabele besturing. Al heeft het verleden bewezen dat je die laatste optie best laat voor wat ze is.
Ook in het interieur is het business as usual met behalve extra sportieve kuipjes overtrokken in Sensatec en Alcantara, Aluminium Tetragon inlegplaatjes en een veelvoud van M-badges, geen al te grote wijzigingen. Prijzen voor de nieuwe M340i berline starten bij 65.500 euro. De standaard 3-Reeks (G20) heb je dan weer vanaf 35.950 euro. De eerste leveringen zijn voorzien voor de lente van 2019.