Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ondanks moeilijke testomstandigheden gaven we de nieuwe Fiesta ST toch de maximumscore bij onze inaugurele test in het Zuiden van Frankrijk. Ook benieuwd of die quotering overeind blijft tijdens een uitgebreide test op Belgische bodem?

Regen, regen en nog eens regen. Klimatologisch was onze eerste kennismaking met de nieuwe ST verre van ideaal. Maar zelfs in die omstandigheden maakte de kleine Ford indruk met zijn wegligging, precisie, tractie en verbeterde ergonomie. We waren dus maar al te benieuwd hoe de snelste productie-Fiesta ooit het er bij ons zou vanaf brengen.

2018_ford_fiesta_st_ecoboost_test_12

Het is al laat op de avond wanneer we de ST bij de Ford-importeur gaan ophalen, maar daardoor is het ook vrij rustig op een normaliter druk traject Brussel – Gent. Maar aangezien het driecilindertje eerst op bedrijfstemperatuur moet komen (een metertje voor de olietemperatuur had wel gemogen, Ford) doen we het de eerste kilometers rustig aan.

Wennen geblazen

Toch valt meteen op dat de ST iets stijver en stugger aanvoelt dan we ons vanop Franse bodem herinneren. En ook aan het snelle stuurtje is het weer wennen, zeker omdat de neus door de vrij agressieve geometrie nogal spoorgevoelig is. Een kwestie van de mentale knop even om te draaien, deels omdat we net een iets gezapigere Mustang Ecoboost bij het Blauwe Ovaal hebben achtergelaten. Het contrast kan bijna niet groter zijn.

2018_ford_fiesta_st_ecoboost_test_142018_ford_fiesta_st_ecoboost_test_07

Van de compacte afmetingen over de lage zitpositie, het snelle stuurtje (met een 12:1-ratio) en de stevig klemmende Recaro’s, tot het feit dat de ST drie pedalen en een handbak heeft (de Mustang was uitgerust met een automaat, maar daarover binnenkort meer), het is dus aanpassen geblazen. Vooral de ophanging doet ons initieel een beetje twijfelen. Of het aan de toestand van oude E40-wegdek ligt?

2018_ford_fiesta_st_ecoboost_test_11

Benchmark

Alle twijfel smelt niet veel later als sneeuw voor de zon wanneer we het klaverblad E40-E17 naderen, de afslag richting Kortrijk nemen en de ST in zijn element laten komen. Aangezien ondergetekende goed vertrouwd zijn met dit specifiek stuk asfalt, en het dus een goede benchmark is, jagen we de blauwe driedeurs zo vlot mogelijk door de bochtencombinatie, om daarna weer letterlijk versteld te staan van het kunnen van de kleine Fiesta. Ronduit indrukwekkend hoe snel, precies en secuur je met de Fiesta ST curves kunt aansnijden. Als er al twijfel was, dan is die nu voor het overgrote deel verdwenen. En we zijn in feite nog maar één degelijke bochtencombo verder. Straf.

2018_ford_fiesta_st_ecoboost_test_09

Minstens even straf is het motortje. De 200 pk sterke 1,5-liter driecilinder Ecoboost is zo goed als we het ons herinneren. Enerzijds met zijn soundtrack die, op enkele geprogrammeerde geluidjes en plofjes in de Sport-stand na, best overtuigend is. Anderzijds door zijn souplesse over een extreem breed toerengebied en in alle versnellingen, maar ook door zijn gretigheid in de toeren en zijn quasi onvermoeibaar karakter.

2018_ford_fiesta_st_ecoboost_test_04

2018_ford_fiesta_st_ecoboost_test_062018_ford_fiesta_st_ecoboost_test_03

Rustig 120 km/h rijden is daardoor al een hele opgave, want de driepitter wil altijd meer. Gelukkig is er nog de cruisecontrol, ook al omdat het verbruik – ondanks slimme features zoals cilinderuitschakeling – anders een flink stuk hoger eindigt dan het opgegeven gemiddelde van 6,0 l per 100 km. Aard van het beestje, zeg maar. Al kan je als zelfverklaarde ecoridder natuurlijk beter doen. Het ligt er maar aan hoezeer je de stand van die rechtervoet kunt beheersen.

2018_ford_fiesta_st_ecoboost_test_19

Overenthousiaste puppy

Wanneer we de ST de volgende dagen op vertrouwde B- en andere wegen kunnen testen, blijft de positieve herinnering uit Frankrijk ruim overeind. Het is alsof je een overenthousiaste puppy uitlaat die erop uit is om bocht na bocht te verslinden. De ST bewijst bovendien dat klassieke formules in dit segment nog steeds werken. Uiteraard bulkt het autootje van de moderne technologieën, maar die zijn naar de achtergrond verschoven en nemen niks weg van de drie peilers die van een goede hot hatch een fenomenale maken: een uitstekende aandrijflijn, een prima zitpositie/ergonomie en een chassis dat tot slot de ruggengraat vormt van het uitstekend geheel.

2018_ford_fiesta_st_ecoboost_test_20

2018_ford_fiesta_st_ecoboost_test_162018_ford_fiesta_st_ecoboost_test_05

Niet alleen de motor schittert overigens, maar ook de handgeschakelde zesbak. Enerzijds door zijn goede positie op de middentunnel, en geholpen door een diep verstelbaar stuurtje, anderzijds door zijn geslepen en goed afgewogen werking waardoor de pook als vanzelf in het gekozen verzet valt.

2018_ford_fiesta_st_ecoboost_test_15

Kleine opmerking

Wat die aandrijflijn betreft, wel nog een kleine opmerking: de ‘must have’ optie die in het Performance Pack verscholen zit. En dan hebben we het natuurlijk over het Quaife-sperdifferentieel, dat gezien de hoge hoeveelheid koppel en pk’s een absolute must is. Vooral in de lagere versnellingen en bij lagere (banden)temperaturen draait het LSD immers overuren. Ook al omdat de hyperefficiënte driecilinder zijn maximumkoppel van 290 Nm al vanaf 1.600 tpm produceert.

2018_ford_fiesta_st_ecoboost_test_13

2018_ford_fiesta_st_ecoboost_test_102018_ford_fiesta_st_ecoboost_test_08

Wat dat betreft laat je de Sport-stand ook beter voor wat hij is. Of toch zeker op de openbare weg. Dan hangt de motor immers nog korter aan het gas waardoor je een soort van aan/uit effect krijgt en de vermogenscurve dus nog minder lineair wordt. Of het zou voor de artificieel aanvoelende plofjes moeten zijn, die zich pas dan een stuk nadrukkelijker laten horen. Wat ons betreft hadden ze niet eens gemoeten.

2018_ford_fiesta_st_ecoboost_test_18

Het juiste formaat

Met een vanafprijs van 23.950 euro (inclusief LSD) blijft de Fiesta ST dus incontournable. De prijs/kwaliteit/fun-verhouding ligt immers zo hoog dat we hem zonder verpinken zouden verkiezen boven heel wat straffer geweld dat een prestatieklasse hoger speelt. Het geheim zit hem in een combinatie van zijn talenten en in het prijskaartje. Plus het feit dat hij over een fijne handbak beschikt en toch niet al teveel vermogen, waardoor je bijna overal met het kleinood aan de slag kunt gaan. Al kan je hem an sich ook erg schakellui rijden. Tot slot heeft hij ook het ‘juiste’ formaat en is hij ook beschikbaar als meer praktische vijfdeurs. Minpunten? Alleen iets met muggen.

FORD Fiesta ST 1.5 Ecoboost (2018)
MOTOR: driecilinder, turbobenzine, CILINDERINHOUD: 1.497 cc, AANDRIJVING: Voorwielen, VERMOGEN: 200 pk (bij 6.000 tpm): KOPPEL: 290 Nm (tussen 1.600 – 4.000 tpm), OVERBRENGING: 6-bak, manueel, GEWICHT: 1.262 kg (incl. chauffeur), ACCELERATIE: (0-100 km/h): 6,5 s, TOPSNELHEID: 232 km/h, BANDEN: 205/40 R18 (Rondom) Michelin Pilot Super Sport, OPGEGEVEN VERBRUIK: 6,0 l/100km (136 g CO2/km), VANAFPRIJS: 23.000 euro (+ 950 euro voor het LSD), SCORE: 5/5