Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Los van zijn waanzinnig snelheidspotentieel kan de gesloten versie van de McLaren 720S wat ons betreft nog wat extra sensaties gebruiken. Enter de 720S Spider.

Spider-varianten van Sports- en Super Series-modellen zijn doorheen McLaren’s relatief korte geschiedenis telkens populairder gebleken dan de gesloten modellen. En daar zijn verschillende redenen voor. Enerzijds is er de carbon monocoque waardoor de open modellen niet of nauwelijks aan structurele stijfheid, en dus rijkwaliteiten, inboeten. Anderzijds is er het feit dat ze standaard met een heleboel extra sensaties komen die het rijplezier naar een nog hoger niveau tillen.

2018_mclaren_720s_spider_06

Carbon kanteldak

Zo goed als zeker zal de vraag naar de 720S Spider dus ook groter zijn dan naar de gesloten variant. De transformatie van coupé naar spider heeft niettemin heel wat voeten in de aarde gehad. Daarbij zijn de design- en engineeringafdeling niet over één nacht ijs gegaan. Integendeel. Wanneer je beide modellen naast elkaar legt zal je heel wat subtiele wijzigingen zien waarbij de functionaliteit niet uit het oog verloren is.

2018_mclaren_720s_spider_08

2018_mclaren_720s_spider_142018_mclaren_720s_spider_15

Eerst en vooral is er het chassis, dat nu als Monocage II-S door het leven gaat, en ondanks het verlies van de centrale dakspijl niet verstevigd is moeten worden. De extra 49 kg die de 1.332 kg lichte Spider (zonder vloeistoffen) op de weegschaal zet is hoofdzakelijk afkomstig van zijn ingenieus carbon kanteldak dat optioneel ook met een variabel transparant middengedeelte beschikbaar is. Wél standaard is het verticale achterste glazen ruitje dat zoals gewoonlijk individueel bediend kan worden en dus voor de nodige extra auditieve sensaties zal zorgen.

Win-win-win

Doordat de nieuwe dakstructuur zo licht is heeft McLaren het hydraulisch kantelmechanisme kunnen inruilen voor een elektrische variant. Daardoor opereert het niet alleen sneller (openen of sluiten duurt nauwelijks 11 s, maar liefst 6 s sneller dan bij zijn voorganger 650S, en tot bij snelheden van 50 km/h), maar is het ook stiller én lichter. Win-win-win dus.

2018_mclaren_720s_spider_13

2018_mclaren_720s_spider_092018_mclaren_720s_spider_10

Die combinatie maakt ook dat je op het vlak van prestaties niet of nauwelijks moet inleveren tegenover de Coupé. De 720S Spider knalt dankzij zijn 720 pk sterke 4.0-liter twin turbo V8 dus nog steeds in 2,9 s naar de honderd, in 7,9 s naar de tweehonderd (0,1 s trager dan de Coupé) en naar een identieke topsnelheid van 325 km/h. Mét of zonder dak. Indrukwekkend, zonder meer.

Glazen C-stijlen

Ook de uitstekende zichtbaarheid rondom is min of meer behouden gebleven dankzij de introductie van standaard C-stijlen in glas. De Spider moet daardoor, met uitzondering van de gereduceerde bagageruimte achter de stoelen, nauwelijks aan prakticaliteit inboeten.

2018_mclaren_720s_spider_07

2018_mclaren_720s_spider_112018_mclaren_720s_spider_12

De 720S Spider is net zoals de coupé beschikbaar in een Standaard, Luxury en Performance-specificatie, maar ziet het standaard kleurenpalet wel uitgebreid worden met twee nieuwe tinten (Belize Blue en Aztec Gold) voor een totaal van 23. De eerste leveringen zijn voorzien voor maart 2019. Belgische prijzen voor de 720S Spider starten vanaf 284.500 euro. Al lopen die naar goede McLaren-gewoonte bijzonder makkelijk op. Zelf eentje configureren doe je via deze link.