Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Alsof de verwachtingen voor Pininfarina’s 1.900 pk sterke en puur elektrische hypercar nog niet hoog genoeg lagen, geven ze hem nu ook de naam van Pininfarina’s stichter mee: Battista.

De stichter van het Italiaanse designhuis heette oorspronkelijk Battista Farina maar werd vanwege zijn kleine gestalte vaak als ‘Pinin’ (kleine) aangesproken waardoor hij in 1930, bij de start van Pininfarina, zijn naam ook officieel in Pininfarina liet veranderen.

2019_pininfarina_battista_hypercar_03

Silvio Pietro Angori (CEO Pininfarina SpA), Paolo Pininfarina (kleinzoon) en Michael Perschke (CEO Pininfarina Automobile).

De rest is zoals ze zeggen geschiedenis en twee generaties later zal wijlen Battista zijn droom eindelijk in vervulling zien gaan: er komt een auto die zijn naam krijgt – al is het officieus eigenlijk het tweede model daar de originele Fiat 124 Spider in de VS als ‘Pininfarina 124 Spider’ verkocht werd.

Rimac

De Pininfarina Battista, voorheen ‘PF Zero’, wordt er niet spectaculair om. Integendeel zelfs. De 1.900 pk en 2.300 Nm sterke elektrische en vierwielaangedreven hypercar krijgt prestatiecijfers om ‘U’ tegen te zeggen. De sprint naar de honderd zou minder dan 2 s in beslag moeten nemen en de Italianen beloven een topsnelheid van meer dan 400 km/h. Voor de (batterij)techniek is aangeklopt bij de specialisten van Rimac waardoor de claims ook absoluut geloofwaardig klinken.

2019_pininfarina_battista_hypercar_01

Pininfarina zal slechts 150 Battista’s bouwen waarvan 50 naar de VS gaan, 50 naar Europa en nog eens 50 naar het Midden-Oosten en Azië. Elk voor een prijskaartje van tussen de 2 en 2,5 miljoen euro. De voorstelling is voorzien voor het aanstaande Salon van Genève begin maart.