Na het succes van de 911 Carrera T krijgen nu ook de instappers van het Porsche-gamma een heuse Touring-kuur. Al gaat het vooral om extra uitrusting tegen een fractioneel lagere prijs. Van een echte gewichtsbesparing is immers niet echt sprake.
Net zoals bij de 911 zijn zowel de Boxster T als Cayman T gebaseerd op de minst krachtige motorconfiguratie. Voor de achteras ligt in dit geval een 300 pk (bij 6.500 tpm) en 380 Nm (bij 2.150 tpm) sterke 2.0-liter flat four met enkelvoudige turbo en zonder variabele geometrie. Standaard wordt deze gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of optioneel een 7-traps PDK. Wel hebben beide versies recht op een uitgebreide standaarduitrusting met tal van opties die tot op heden waren voorbehouden voor de krachtigere S-varianten.
Denk aan Porsche Torque Vectoring met mechanisch sperdifferentieel, een met 20 mm verlaagde sportophanging (PASM), een kortere versnellingspook, GT-sportstuurwiel met 360 millimeter diameter en Mode-knop, het Sport Chrono-pakket (inclusief rijmodi) en tenslotte een primeur (voor de Boxster en Cayman) in de vorm van actieve motor- en transmissiesteunen – Porsche Active Drivetrain Mounts (PADM).
Minieme gewichtsbesparingen
In tegenstelling tot de 991 Carrera T, die toch een tikkeltje lichter was (20 à 30 kg), worden alle minieme gewichtsbesparingen (denk aan stoffen treklussen voor de deuren of het ontbreken van de infotainmentmodule) meteen gecompenseerd door de nieuwe partikelfilter die, met dank aan WLTP, nu standaard is. Porsche quote een leeggewicht van 1.350 kg (1.380 kg PDK). Wie toch een beetje entertainment wilt kan de PCM-module echter ook kosteloos terug aanvinken. Iets wat vermoedelijk ook alle Boxster T- en Cayman T-kopers zullen doen.
De prestaties blijven daardoor onveranderd met een sprint naar de 100 km/h in 5,1 s (4,7 s PDK) en een onbegrensde topsnelheid van 275 km/h. Zie beide modellen dus vooral als interessante ‘optiepakketten’ in het gamma, beter dan volwaardige, individuele modellen. Al was dat ook al min of meer onze conclusie bij de GTS-versie van de 817 Boxster. Belgische prijzen voor de 718 Cayman T starten bij 65.800 euro. Voor de 718 Boxster T wordt dat minstens 67.857 euro.