Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Als zelfs de machtige vee eight ‘Stang aan het hybrideinfuus moet, lijkt het einde van de wereld nabij. Wel, niet noodzakelijk.

Ook in de Verenigde Staten groeit het besef elektrificatie – in welke vorm dan ook – stilaan noodzakelijk wordt voor wie als wereldspeler wil blijven bestaan. Tijdens het Salon van Detroit, eerder deze maand, kondigde Chrysler al aan dat zijn nieuwe Charger/Challenger een vorm van hybridisering zal krijgen en dat er geen rechtstreekse opvolger  komt voor de 700+ pk sterke Hellcat (en afgeleiden). Nu blijkt ook dat Ford op gelijkaardige plannen aan het broeden is voor de Mustang.

ford-mustang-hybrid

In concreto gaat het om een plug-in hybridesysteem met twee elektromotoren op de vooras, in combinatie met de atmosferische 5,0-liter Coyote V8. Daardoor zou de Mustang voor het eerste over vierwielaandrijving kunnen beschikken. Althans zo blijkt uit een patent dat het Blauwe Ovaal indiende bij het United States Patent and Trademark Office.

Module

Met de hybridevariant, die naar verluidt een toevoeging zou zijn op de reguliere versie met V8, mikt Ford vermoedelijk op markten die CO2-uitstoot extreem belasten of zelfs verplichten in zones met een lage-emissiezone. Toch lijkt het ook niet uitgesloten dat de hybride module later nog zal worden toegevoegd aan andere motoren zoals de kleinere 2,3-liter viercilinder Ecoboost.

2018-Ford-Mustang-GT-coyote

Eén ding is zeker. Als de toevoeging van de hybridecomponent garant staat voor het voortbestaan van de V8, dan zijn we absoluut voorstander. Zeker omdat de Ecoboost-motor ons ook in zijn meest recente configuratie nog steeds niet echt heeft weten bekoren. Een fiscaalvriendelijkere V8 zou met andere woorden de ideale oplossing kunnen zijn.