Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

McLaren heeft zopas zijn nieuwste spruit aan de wereld voorgesteld. Het nieuwe model, dat ‘GT’ heet, mengt zich in de line-up tussen de Sport-, Super- en Ultimate Series modellen.

Wacht eens even. Had McLaren reeds geen GT-model in de aanbieding met de 570GT? Absoluut. Maar een deel van het clientèle vond dat naar verluidt nog steeds te veel sportwagen en te weinig GT. Vandaar dat Woking de beslissing nam om een nieuw model te bouwen dat aan de verzuchtingen van deze klanten zou voldoen.

2019_mclaren_gt_12

2019_mclaren_gt_152019_mclaren_gt_14

De basisingrediënten zijn echter opvallend gelijk. Zo vinden we een MonoCell II-T (met T voor Touring) carbon monocoque chassis met achterin de vertrouwde M840TE 4.0-liter twin turbo V8 die in de 4,7 m lange GT goed is voor 620 pk en 630 Nm koppel, dat beschikbaar is tussen 5.500 en 6.500 tpm (waarvan 95% daarvan tussen 3.000 en 7.250 tpm), gekoppeld aan een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling.

2019_mclaren_gt_10

Ook de ophanging klinkt vertrouwd met dubbele driehoeken rondom en McLaren’s Proactive Damping Control met hydraulische dempers. Al krijgt het ditmaal wel de hulp van wat ze ‘Optimal Control Theory’ noemen. Dat scant de weg voor oneffenheden en past de ophanging ogenblikkelijk aan waar nodig geacht. Samen met nieuwe, zachtere motorsteunen en extra geluidsisolatie moet de GT daardoor de meest comfortabele McLaren ooit zijn.

2019_mclaren_gt_16

2019_mclaren_gt_182019_mclaren_gt_112019_mclaren_gt_22

Toch zou het geen echte McLaren mocht de GT geen oogverblindende prestaties kunnen noteren. Ondanks een gewichtsdeficit van 32 kg tegenover de 570GT dat vooral te danken is aan zijn fysiek grotere afmetingen, sprint de GT nog steeds in 3,2 s naar de 100 km/h en naar een onbegrensde topsnelheid van 326 km/h. De sprint naar de 200 km/h neemt slechts 9 s in beslag.

2019_mclaren_gt_17

Behalve de vertrouwde ingrediënten komt de GT ook met enkele primeurs (voor McLaren) zoals en optioneel elektrochromatisch zonnedak, 21-duimers achteraan (de grootste maat ooit op een McLaren) en tot 570 liter opbergruimte. Het interieur zou dan weer nieuwe standaarden moeten zijn wat betreft afwerking en beschikbare materialen. Zo introduceert Woking als eerste een afwerking in kasjmier.

2019_mclaren_gt_24

2019_mclaren_gt_232019_mclaren_gt_192019_mclaren_gt_09

Toch kan je je de vraag stellen of dat allemaal wel volstaat om van een echt nieuw model te kunnen spreken. Want heeft een ‘echte’ GT niet gewoon nood aan een voorin geplaatste motor met eventueel ook een kleine achterbank en een nog groter koffer? Bij McLaren vinden ze van niet, aangezien de GT door zijn laag gewicht een USP kent tegenover klassieke GT’s zoals de Bentley Continental GT, Aston Martin DB11 en misschien zelfs Porsche Turbo S.

2019_mclaren_gt_13

Hoeveel de nieuwe ‘GT’ in België zal kosten is momenteel niet geweten. Over het kanaal staat het model evenwel in de catalogus vanaf (omgerekend) zo’n 187.895 euro. Zelf al een exemplaar configureren doe je via deze link!