Zelden liet een Franse berline kopjes draaien tijdens een testbeurt als de nieuwe 508. Maar schuilt er onder dat gestroomlijnd, sportief en tegelijk ook chique uiterlijk ook een getalenteerde DRIVR? We zochten het uit achter het stuur van de voorlopig meest krachtige versie.
Hij is er bijna 10 jaar naar op zoek geweest, maar met de nieuwe 508 lijkt Peugeot-hoofdontwerper Gilles Vidal eindelijk zijn draai te hebben gevonden wat betreft de huisstijl van het nieuwe, moderne Peugeot anno 2019. De kentering kwam er met de 3008 en 5008. Opvallend en per direct herkenbaar. Maar tijdloos? Niet bepaald. Dat is wat betreft deze 508 wel even anders. Binnen x aantal jaar zal de 508 van de tweede generatie er nog steeds gelikt uitzien. Daar zijn we rotsvast van overtuigd.
De strakke vierdeurscoupé (met handige hatchback kofferklep) maakt van meet af aan indruk. Enerzijds door zijn opvallende LED-verlichting met slagtandmotief, anderzijds door zijn uitgekiende proporties, (goed geïsoleerde) frameloze ruiten, hatchback en conceptachtige cockpit. Met deze Peugeot kan je nog eens ergens toekomen, zeg maar.
Aflopende daklijn
Onder de kap ligt een 1,6-liter turbo viercilinder met 225 pk en 300 Nm koppel, steevast gekoppeld aan een 8-trapsautomaat koppelomvormer met zowel bediening aan het stuur als aan de strakgelijnde en ergonomisch gevormde pook. Los daarvan vallen nog enkele andere zaken op. Zoals de lage zitpositie, de fraaie tuimelknoppen, het gebruiksvriendelijk infotainmentsysteem en de afwerking en gebruikte materialen die ruim conform de prijsklasse zijn.
Achterin is de vierdeurs evenwel licht gecompromitteerd door de aflopende daklijn die niet alleen aan de hoofdruimte knibbelt maar ook aan de lichtinval, zeker met donkergetinte ruiten. Al heeft Peugeot daarvoor intussen ook de SW-break in de aanbieding staan.
Onafhankelijke achterophanging
Het platform van de nieuwe 508 is het vertrouwde EMP2-platform dat intussen onder zowat alle PSA-producten schuilt, maar dan met onafhankelijke achterophanging voor meer comfort en controle op oneven wegdek. Vreemd genoeg uit zich dat evenwel niet helemaal in het rijgedrag. Grip is er op zich met hopen, zeker dankzij de plakkerige Michelin Pilot Sport 4’s. En ook het kleine stuurtje is bij de les met een kwiek reagerende voortrein die schijnbaar ruim voldoende grip heeft. Maar net achteraan durft het al een schorten bij dwarsrichels in de bochten waar de ophanging lang niet altijd een gepast antwoord op heeft. Kortom, geen absolute bochtenridder wat ons betreft.
Comfortabel is de 508 gelukkig wel. En daar draagt zowel de ophanging als de aandrijflijn zijn steentje aan bij. Die laatste wordt daarbij geholpen door de soepele automaat die je vooral in de pure automaatstand gebruiken zal. Manueel bedienen kan ook. Maar daar heeft de EAT8 duidelijk minder zin in. En ook de ietwat knullige en aan de stuurkolom bevestigde peddeltjes zijn er duidelijk meer voor het vertoon, beter dan als alternatief voor de volautomaatfunctie.
Origineel alternatief
Vreemd genoeg laat de motor zich dan weer geheel anders rijden dan we van de oude 1.6 turbo gewoon waren. Die pochte nogal met zijn scherpe vermogensboost onderin waar het piekvermogen van deze PureTech een stuk hoger zit. Of bij 5.000 tpm om precies te zijn. Mede door de relatief lange verzetten zal je daar dus niet komen. Gelukkig is het piekkoppel van 300 Nm reeds bij 2.500 tpm op de afspraak.
Toch laat deze 508 over het algemeen een erg positieve indruk na. Verwacht geen dynamische rivaal voor een Giulia, XE of Dreier, maar wel een origineel alternatief voor een Passat of A4. Eentje die het in de eerste plaats moet hebben van zijn comfort dankzij zijn ophanging en goed steunende sportstoelen, maar niettemin zonder morren de bocht omgaat en die voor de liefhebbers ook de nodige snufjes (als optie) heeft zoals een camera met nachtzicht, massagestoelen, prima Focal-geluidsinstallatie en een semi-autonome rijfunctie. Al zijn niet lang alle gadgets een schot in de roos. Zo stoorden we ons aan de actieve lane-keeping die bij elk start terug actief is en de automatische grootlichtfunctie die gerust nog wat finetuning zou kunnen gebruiken.
Conclusie
Met de nieuwe 508 heeft Peugeot opnieuw flinke stappen gemaakt richting de wederopstanding. Enerzijds door zijn design dat zowel aan de buiten- als binnenzijde terug aanknoopt met het beste uit zijn archieven, anderzijds door de coherentie van zowel zijn looks, de aandrijving, de technologie als de afwerking en gebruikte materialen die vrijwel nergens een steek laat vallen. Enkel op puur dynamisch vlak klauwt de 508 niet zo strak als hij misschien wel wil doen geloven. Maar zolang je de automaat zijn ding laat doen zal je er ook niet aan storen, integendeel, dan is ‘ie op zijn best.
Voor het echte sportieve geweld is het vermoedelijk wachten op de 400 pk sterke hybride vierwielaangedreven versie die Peugeot recent nog previewde met zijn 508 Sport Engineering concept op het afgelopen Salon van Genève. Wie weet komt er dan wel een (halve) ‘R‘ bij…
PEUGEOT 508 GT 1.6 PureTech 225 (2019)
MOTOR: viercilinder, turbo, CILINDERINHOUD: 1.598 cc, MAX. VERMOGEN: 225 pk (bij 5.000 tpm), MAX. KOPPEL: 300 Nm (bij 2.500 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,75/2,09/1,40 m, LEEGGEWICHT: 1.420 kg, VERSNELLINGEN: 8, automaat, AANDRIJVING: voorwielaandrijving, Banden: 235/45 R18 (rondom) – Michelin Pilot Sport 4, OPGEGEVEN VERBRUIK: 5,6-5,7 l/100 km (130 -131 g CO2/km) (NEDC), TOPSNELHEID: 250 km/u, 0-100 KM/H: 7,3 s, VANAFPRIJS: 43.611 euro, SCORE: 4/5