Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

We didnt want a rear wing, prijkte er op het showmodel van de 9X8 Hypercar eind 2022. Peugeot verbaasde vriend en vijand door een sport prototype te bouwen voor het WK uithouding dat volledig leunt op ground effects, en geen achtervleugel nodig had. Het zorgde voor een machine die meer weg had van de batmobile dan een Le Mans sportscar, maar helaas lagen de prestaties niet in lijn met de looks. Hoewel er na aanpassingen volgens de BoP (Balance of Performance) lichtpuntjes te bespeuren waren in Monza en Qatar, konden de verschillen niet voldoende dicht gefietst worden.

Dankzij de teleurstellende resultaten, werd al in maart 2023 besloten om de auto radicaal te upgraden voor het seizoen 2024. Iedereen bij Peugeot Sport werkte onvermoeibaar aan het herontwerp van de auto, terwijl het team tegelijkertijd deelnam aan het WEC-kampioenschap van 2023. De vorige 9X8 was gebaseerd op het reglement van 2020/2021, maar de technische voorschriften zijn sindsdien bijgesteld geweest. Hierdoor maakte de 9X8 niet meer optimaal gebruik van het toelaatbare, en was een grondige update noodzakelijk.

Voor het evolutiemodel grijpt Peugeot naar een conventioneel design, dat meer in lijn ligt met dat van de concurrentie. Zo werd er afgezien van het gebruik van vier identieke banden van 31 cm breed, en koos men voor 29 cm brede banden voor en 34 cm op de achteras. Om de banden effectief te laten werken, moest het zwaartepunt van de auto gewijzigd worden, en bepaalde onderdelen verplaatst en lichter gemaakt worden. Een herverdeling van de aerodynamische belastingen was nodig voor een betere aerodynamische balans. Daardoor moesten ongeveer 90% van de carrosseriecomponenten opnieuw ontworpen worden, met de achtervleugel als belangrijkste toevoeging.

Volgende maand zal de leeuw tijdens de tweede manche van het FIA World Endurance Championship in Imola voor de -jawel- leeuwen geworpen worden. Wij moeten nog tot mei wachten, wanneer de Stoffel Vandoorne de 9X8 tijdens de WK-manche in Spa-Francorchamps de sporen zal geven. Traditiegetrouw zal DRIVR weer op de eerste rij staan, om jullie te voorzien van een eigenzinnige fotospecial.