Tijdens het BMW NextGen-evenement heeft BMW zopas zijn Vision M Next concept voorgesteld. Een 600 pk sterke hybride tweezitter die hint naar een mogelijke opvolger van de i8.
Het is intussen traditie dat BMW tijdens zijn NextGen-events met een heleboel concepts voor de dag komt die de toekomstvisie van zijn merken (BMW (Motorrad), Mini & Rolls-Royce) in de schijnwerpers zet. Voor de M-divisie heet deze Vision M Next en moet deze de sportieve aspiraties van het merk belichamen.
Voor het design van de Vision M Next lieten de ontwerpers zich duidelijk inspireren op originele, door Giorgetto Giugiaro getekende, M1 en diens herinterpretatie M1 Hommage uit 2008. Daarbij keert de ontwerpstudie ook terug naar twee individuele ‘niertjes’, beter dan de versmolten exemplaren van de BMW’s van vandaag.
Het interieur is dan weer een stuk meer futuristisch met veel zwart Alcantara, oranje en bronzen contrastkleuren, gevlochten leder, een driedimensioneel stuurtje en twee ergonomisch gevormde kuipen met voor de bestuurder een heuse ‘Boost Pod’ waarin alle bedieningselementen, inclusief die voor autonoom rijden (wat had je gedacht), verwerkt zitten. Tevens zijn de designers ook trots op de installatie van een gyroscopische bekerhouders. Straks ook in je productie-BMW?
Wat betreft de aandrijflijn maakt de Vision M Next gebruik van twee elektromotoren, een op elke as, en een centraal geplaatste turbo viercilinder. De configuratie laat toe dat de concept puur elektrisch en vierwielaangedreven kan rijden, dan wel met de hulp van de benzinemotor, die zijn vermogen enkel naar de achterwielen stuurt. Hoeveel de auto weegt weten we niet maar BMW quote een sprint naar de 100 km/h in slechts 3 s en een topsnelheid van 300 km/h. Mag ook wel met 600 pk onder het carbon koetswerk.
Of de Vision M Next het ook echt tot i8 twee punt nul zal schoppen laten de Duitsers in het midden. Maar gezien de sterke focus van het merk op elektrische en hybride aandrijflijnen zou het zeker geen verrassing zijn.