Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zes jaar na de introductie van de eerste A-Klasse AMG staat Mercedes klaar om het segment van de hyperhatches opnieuw op zijn kop te zetten. En of de nieuwe A 45 S daarvoor alle ingrediënten in huis heeft.

Eind 2018 moet het even stil geworden zijn op de hot hatch-afdelingen in autoland. Toen maakte Mercedes via een kerstvideo bekend dat de nieuwe A 45 uit een heel ander vaatje zou tappen dan de uitgaande. Eentje met rijkelijk bruine zeep erin, vermits de A-Klasse in de videoclip dwarser gaat dan een Gentenaar na tien dagen feesten.

2019_mercedes_amg_a_45_s_test_16

De A 35 (rijtest) die in tussentijd werd gelanceerd, bleek dan weer een efficiëntere optie, zoals de meeste hatchbacks die de voorwielen aandrijven en de achterwielen bij gripverlies betrekken. Dus wat hebben ze in Affalterbach precies uitgespookt om van die redelijk makke A-Klasse plots een Focus RS-beater te maken? Genoeg voor een persbericht van 26 pagina’s, zo blijkt na een genietbare lancering op en rond het circuit van Jarama in Madrid, waar we eerder dit jaar al kennismaakten met de nieuwe Supra.

2019_mercedes_amg_a_45_s_test_03

2019_mercedes_amg_a_45_s_test_202019_mercedes_amg_a_45_s_test_01

211 pk per liter

First things first: het M139-blok van de nieuwe A 45 deelt hooguit een paar vijzen met de nochtans even grote M260 van de A 35. De ingenieurs hebben de hele handel trouwens 180 graden omgedraaid, om de flow van het blok en de koeling er rond te verbeteren. Dankzij trucjes uit de F1 (zoals een krukas uit aluminium en zogenaamde nanoslide coating voor de cilinders) produceert de geblazen vierpitter geen 360 pk meer, maar 387. Tenzij je de AMG-verkoper een extra cheque toestopt en de showroom uitrolt met de S-versie, die zomaar even 421 paarden produceert. We hebben het even voor je nagerekend: dat is dik 211 pk per liter longinhoud.

2019_mercedes_amg_a_45_s_test_08

Spreekt voor zich dat die stoeterij via de vier wielen aan de grond moet, hoewel de A-Klasse in de basis een voorwielaandrijver is. Bij wielspin op de vooras kan er bij gelijke ondergrond tot 50% vermogen naar de achterwielen, hoewel het systeem in theorie ook de volle lading naar achteren kan versassen.

2019_mercedes_amg_a_45_s_test_04

Maar dat is niet het belangrijkste. Wel dat de nieuwe A 45 tussen de achterwielen een elektronisch gestuurd (maar mechanisch werkend) differentieel heeft, dat de kracht via twee lamellenkoppelingen tussen de achterwielen kan verdelen. Een concept dat Mitsubishi al op Lancer Evo VIII in 2003 introduceerde, zij het op een wagen met permanente vierwielaandrijving, terwijl de Focus RS het principe in 2016 op een pseudo-vierwielaandrijver introduceerde.

“Achter de Race-stand zit er zowaar een Drift Mode verstopt, die alle remmen losgooit en rally-achtige capriolen mogelijk maakt. Zelfs donuts draaien zoals een WRC-bolide blijkt mogelijk, wat eens temeer aan de Lancer Evo’s doet denken”

Drift Mode

Om te bepalen hoe agressief die setup zich gedraagt, heeft Mercedes ‘AMG Dynamics’ op de A 45 geïmplementeerd. In de meeste rijmodi zorgt die software voor oeverloze tractie, zoals we die van gelijkaardige aandrijflijnen kennen. Maar in Sport+ en Race krijgt het geheel toch een beduidend ander karakter, door eerst voelbaar mee te duwen van achteren en naar wens zelfs mee te sturen. Achter de Race-stand zit er zowaar een Drift Mode verstopt, die alle remmen losgooit en rally-achtige capriolen mogelijk maakt. Zelfs donuts draaien zoals een WRC-bolide blijkt mogelijk, wat eens temeer aan de Lancer Evo’s doet denken.

2019_mercedes_amg_a_45_s_test_07

2019_mercedes_amg_a_45_s_test_122019_mercedes_amg_a_45_s_test_062019_mercedes_amg_a_45_s_test_11

Op circuit zijn dan weer alle variaties van vierwieldrifts tot powerslides mogelijk, afhankelijk van hoe agressief je met het evenwichtige sportstuur omspringt. Tegelijk is er altijd de zekerheid dat de voorwielen je uit de drift zullen trekken, als je de 1600 kilo zware A45 S iets de overmoedig bij zijn nekvel hebt gepakt. Veilig én onderhoudend dus, zoals een hatchback met dik 400 pk hoort te zijn. Een snelle blik in de persmap leert overigens dat de niet-S versie maar één tiende naar de 100 (3,9 versus 4,0) en 20 km/u topsnelheid (270 versus 250) moet toegeven, terwijl de Drift Mode via het optionele AMG Dynamic Plus Package beschikbaar blijft.

Man Maths

Op de openbare weg gedraagt de A45 S zich een stuk volwassener, met goede dempersettings die dagelijks gebruik in de hand werken. De dubbele koppelingsautomaat met 8 verzetten speelt die dubbelrol trouwens kundig mee, door comfortabel te waften maar toch agressief te schakelen als het volume opgedreven wordt.

2019_mercedes_amg_a_45_s_test_10

En nu we het toch over het geluid hebben: de nieuwe motor klinkt minder rauw dan de vorige, met een geleidelijkere vermogensopbouw die richting de hoge begrenzer aan 7.200 toeren piekt. Daardoor is de turboboost minder indrukwekkend, maar het eindresultaat zeker zo snel en bovendien een stuk bruikbaarder. Wat je mist aan echt uitlaatgeluid, wordt voortaan redelijk goed gecompenseerd door Electronic Sound Enhancement via de luidsprekers in de cabine.

2019_mercedes_amg_a_45_s_test_17

En daarmee zijn we wederom bij de kwintessens aanbeland: is de A45 S de hooligan van een hatchback waar DRIVRs op zitten te wachten? Dubbel en dik. Om niet te zeggen dat we eigenlijk geen andere vijfdeurs voor de geest kunnen halen die zo hard van A naar B gaat en de bestuurder ondertussen zo fel bij de actie betrekt. Instuurgedrag? Top. Aandrijflijn? Mega.

2019_mercedes_amg_a_45_s_test_13

2019_mercedes_amg_a_45_s_test_152019_mercedes_amg_a_45_s_test_192019_mercedes_amg_a_45_s_test_142019_mercedes_amg_a_45_s_test_18

Remmen? Patent. En de sportstoelen? Die missen alleen wat steun in de onderrug. Maar verder is dit een droom van een pocket rocket die schijnbaar maar één probleem heeft: zijn prijs. Het getal moet zelfs zo indrukwekkend zijn dat ze het tijdens de presentatie niet wilden vermelden, tot we na lang zagen de volgende info van een medewerker konden lospeuteren: “10.000 euro duurder dan de A35, met nog eens 5.000 euro extra voor de S-versie”. De man maths laten we aan jullie over.

MERCEDES-AMG A45 S (2019)
MOTOR: vier-in-lijn, turbobenzine, CILINDERINHOUD: 1.991 cc, MAX. VERMOGEN: 421 pk (bij 6750 tpm), MAX. KOPPEL: 500 Nm (tussen 5.000-5.250 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,44/1,85/1,41 m, GEWICHT: 1625 kg, VERSNELLINGEN: 8, gerobotiseerde automaat, AANDRIJVING: vier wielen, OPGEGEVEN VERBRUIK: 8,3 l/100 km (189 g CO2/km), BANDEN: 245/35 R19 (rondom), TOPSNELHEID: 270 km/u, 0-100 KM/H: 3,9 s, VANAFPRIJS: (nog niet bekend), SCORE: 5/5