Hun tijd (te) ver vooruit? Het zou zomaar eens kunnen, want BMW voorziet geen directe opvolgers voor beide i-modellen.
Het nieuws komt er in de marge van het Salon van Frankfurt waar Pieter Nota, chef marketing bij BMW, het nieuws liet vallen in een interview met de Britse zakenkrant Financial Times. Volgens Nota heeft het Beierse merk geen opvolgers in de pijplijn voor beide elektrische/hybride modellen, en zal het merk eerder focussen op geëlektrificeerde modellen van bestaande modellen. Al komt er in 2021 wel een nieuw en alleenstaand elektrisch model in de vorm van de iNext. Een futuristische semi-SUV die afgaand van het concept zeker nog voor de nodige controverse zal zorgen.
Naar de reden waarom zowel de i3 als de i8 geen opvolger krijgen is het niet lang zoeken. Want hoewel de i3 op zich best populair zijn en de i8 ook het nodige aantal klanten heeft weten te overtuigen, waren ze lang niet populair genoeg om de hoge investeringen en productiekosten te kunnen terugwinnen en/of verantwoorden. Dankzij hun innovatieve en super stijve CFRP-chassis’ wisten beiden modellen relatief licht te zijn, terwijl ook hun rijgedrag en (elektrische) autonomie er op die manier op vooruit wisten te gaan.
De i3 was dan ook een graag gezien gast op de redactie, en al zeker in de latere i3s-variant die BMW afgelopen jaar introduceerde. De plug-in hybride i8 liet dan weer gemengde gevoelens na. Enerzijds door zijn ietwat aparte dubbele aandrijving die nooit eenduidig genoeg wist te zijn als zijnde ‘sportwagen’. Maar anderzijds omdat het concept zelf te gecompromitteerd bleek te zijn.
De ‘cool’ van de vleugeldeuren was er immers snel af aangezien ze in- en uitstappen niet echt praktisch of elegant maakten. En ook de opslagruimte was, ondanks de 2+2 configuratie van de coupé, eerder beperkt. Daardoor kon de i8 nooit een vuist maken tegen een gedoodverfde concurrent zoals de 911.
Toch siert het BMW dat het met modellen op de markt in durven komen. De i3 dateert immers al van 2013, terwijl de i8 al een jaar later op de markt kwam. Afgelopen jaar kwam daar dan weer de Roadster-variant bij die wat ons betreft de ‘betere’ i8 bleek te zijn. Ook al ging het prijskaartje opnieuw gevoelig de hoogte in, waardoor je echt al een roadsterfanaat moest zijn om de hoge investering iet of wat te kunnen verantwoorden.
Special editions
Om beide modellen af te zwaaien heeft BMW nu twee special editions gelanceerd in gelimiteerde oplage. Ze luisteren naar de ietwat aparte namen ‘i3s RoadStyle Edition’ en ‘i8 Coupé/Roadster Ultimate Sophisto Edition’. Die eerste krijgt daarbij het unieke kleurtje Fluid Black, met accenten in E-Copper, terwijl beide i8’s uitgevoerd zijn in Sophistograu met eveneens accenten in E-Copper. Van deze i3s worden er slechts 1.000 exemplaren geproduceerd, terwijl de productie van de limited edition i8 Coupé en Roadster is beperkt tot nauwelijks 200 exemplaren. In april van volgend jaar loopt de productie op zijn eind.