Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met de BMW Vision iNEXT concept tast BMW de grenzen af van zijn merkidentiteit, en kijkt het op een ambitieuze en bijzonder eigenzinnige manier naar de mobiliteit van de nabije toekomst.

Je voelt ons al aankomen. Heel wat heilige Beierse huisjes zijn gesneuveld. Vooraan het persbericht geen Freude am Fahren meer, maar kernwoorden zoals vergaand autonoom, geconnecteerd en emissieloos rijden. Daardoor zijn zelfs traditionele designdetails zoals de Hofmeister-knik en dubbele ronde koplampen op de schop gegaan.

2018_bmw_inext_concept_06

Provocerend vormgegeven

De met blauwe contouren omringde dubbele niertjes zijn wél nog van de partij. Maar vervullen, net zoals bij de i3 en i8, niet langer de rol van klassiek radiatorrooster. In de plaats bundelen ze een grote hoeveelheid sensoren, camera’s en andere gevoelige elektronica in wat BMW het Intelligence Panel noemt. Kortom, de Vision iNEXT vergt een flinke openheid van geest en is daarom misschien wel met opzet nogal provocerend vormgegeven. Zeker voor traditionele BMW-fanaten.

2018_bmw_inext_concept

De controverse die we nog kennen van de Bangle-periode is met andere woorden terug. Ook al typeert de Vision iNEXT wel het i-gamma dat met de i3 en i8 ook al is afgestapt van klassieke denkpatronen. De Vision iNEXT is meer dan een controversiële concept. Het is de voorbode van een productiemodel dat in 2021 van de band zal rollen bij BMW in Dingolfing, ten noordoosten van München.

2018_bmw_inext_concept

Hoe dicht deze zal aanleunen bij het concept is nog maar de vraag. Maar de groten lijnen lijken alvast gezet. Ook al lijkt BMW daarmee nogal laat nu grote concurrenten Jaguar, Mercedes en Audi al vanaf dit jaar een elektrische SUV-achtige in het gamma hebben.

2018_bmw_inext_concept

Shy Technology

Over de techniek achter of onder de iNEXT komen we momenteel nog weinig te weten. Veel verder dan dat de Vision iNEXT over 24-duimers beschikt en dat hij puur elektrisch aangedreven is, komt het persbericht niet. Wel ligt de klemtoon op het gevoel en de interactie aan boord met de bestuurder en inzittenden.

2018_bmw_inext_concept

BMW spreekt daarbij over Shy Technology. Technologie die er met andere woorden wel is, maar die zich niet aan je opdringt tot wanneer je ze nodig hebt. Denk aan schermen en knoppen die niet altijd zichtbaar zijn, een nieuwe generatie Gesture Control, etc. Een fysiek stuur is gelukkig wel nog aanwezig. BMW staat er naar eigen zeggen op dat het kleinood er nog steeds is. Ook al zal je het niet altijd nodig hebben. In dat geval verdwijnt het stuur fysiek naar de achtergrond.

2018_bmw_inext_concept

Groene propeller

De Vision iNEXT moet in de eerste plaats ideeën bundelen voor alle toekomstige BMW’s. En daarbij is de vormgeving volgens CEO Harald Krüger van ondergeschikt belang: ‘De iNEXT zal ons de bouwstenen bieden voor de toekomst, waar ons hele bedrijf en al onze merken van zullen kunnen profiteren’. Zijn invloed zal met andere woorden verder reiken dan het i-gamma alleen.

2018_bmw_inext_concept

BMW’s groene imago zal overigens verder gaan dan alleen maar puur elektrische en andere hybride modellen. Zo heeft het zijn fabriek in Leipzig al volledig CO2-neutraal gemaakt, en is het de bedoeling dat ook alle andere BMW-fabrieken volgen. Tegen 2020 moeten dan weer alle BMW-dealers over een CO2-neutrale infrastructuur beschikken. Kortom, het blauw van de propeller-badge mag stilaan ingeruild worden voor groen.