BMW heeft zonet de M2 CS gedropt. Een krachtiger, meer gefocuste en vooral gelimiteerde versie van de M2 Competition waarvan slechts 131 exemplaren naar België en Luxemburg komen. Maar of je er er meteen voor naar de dichtstbijzijnde BMW-dealer moet hollen? We vinden van niet.
Of er ruimte was voor een model boven de M2 Competition? Absoluut. De standaardauto mag dan wel erg competent zijn – zowel op als naast het circuit -, het laatste woord in zake communicatie en tactiliteit is het (minimaal) 1.625 kg dikkerdje daarom nog niet. Een soort van lichtgewichtversie van de relatief compacte tweedeurs klonk daarom bijzonder aantrekkelijk. Of BMW met deze Club Sport aan onze verwachtingen voldaan heeft? Nauwelijks.
Zo pocht het persbericht over een standaard carbon motorkap, carbon dak, carbon splitter, carbon diffusor en carbon spiegels. Gewichtsbesparende maatregelen die evenwel teniet zijn gedaan door onder andere de installatie van adaptieve dempers (een primeur voor de M2), grotere remmen – al dan niet carbon keramisch – (400 mm/6 zuigers voor, 380 mm/4 zuigers achter), extra hardware ter bevordering van de smering onder extreme omstandigheden en een oliekoeler voor de transmissie voor wie voor de DCT-automaat opteert. Daardoor tikt de CS af op een zo goed als identiek gewicht als de standaard Competition.
De twee turbo’s van de 3,0-liter S55 zes-in-lijn blazen wel iets harder waardoor het piekvermogen aftikt op 450 pk bij 6.250 tpm en 550 Nm koppel tussen 2.350 en 5.500 tpm. Altijd meegenomen natuurlijk. Maar een unique selling proposition zouden we het niet durven noemen. Enerzijds omdat de standaard M2 Competition reeds behoorlijk vlot van zijn plaats komt. Anderzijds omdat het relatief eenvoudig tuningpotentieel van moderne turbomotoren allerminst een geheim is.
Alles samen blijven we dus op onze honger zitten. Want met een vanafprijs van 96.500 euro kost de M2 CS maar liefst 31.500 euro meer dan de standaard M2 Competition. Voor dat geld bouw je niet alleen een standaard M2 Competition die lichter en sneller is dan de CS, maar vermoedelijk ook nog eens goedkoper is ook. Daardoor is de M2 CS quasi gedoemd om in collecties te verdwijnen, beter dan gebruikt te worden waarvoor ‘ie echt bedoeld is. Van een gemiste kans gesproken. Of zou er nog een volwaardige Club Sport Leicht in de pijplijn zitten?
MEER LEZEN
Testnotities: BMW X3 M Competition