Hoogst irrelevant maar niettemin een knappe prestatie.
Het was McLaren-testrijder Kenny Bräck – ook wel gekend van Goodwood Revival Ford GT40 faam – die op Johnny Bohmer Proving Grounds op Kennedy Space Center, Florida, Speedtail prototype XP2 naar een topsnelheid van 403 km/h stuwde. De recordrun kaderde in een serie van finale tests, vooraleer de Britse constructeur de eerste van in totaal 106 klantenauto’s, afleveren zal.
De 5,2 m lange driezitter is daarmee officieel de snelste McLaren ooit en neemt daarbij de kroon over van de legendarische ‘F1’ die midden jaren ’90 reeds 386,7 km/h op de tabellen mikte. En daarmee lange tijd de onbetwiste nummer 1 was. Dat gezegde zijnde mag het niet verbazen dat de Speedtail zoveel sneller is dan de F1.
Met een totaal (hybride)vermogen van meer dan 1.000 pk (1.070 pk om precies te zijn), en een quasi puur voor de aerodynamica geoptimaliseerd koetswerk, zou het jammer zijn dat het record van de bijna 30 jaar oude F1 niet van tafel zou geveegd zijn.
Behalve een topsnelheid van 403 km/h zette de Speedtail ook een reeks andere puike cijfers neer zoals een sprint naar de 300 km/h in minder dan 13 s, waarmee de hypercar grote concurrent Bugatti Chiron (net) naar de kroon steekt. Voor de verkoop van de geclaimde opvolger van de F1 maakt het echter nog weinig uit. Alle 106 exemplaren (een verwijzing naar de totaalproductie van de F1) zijn reeds besproken. Elk met een prijskaartje van minstens 1,7 miljoen euro.
MEER LEZEN