Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het lijstje met onbetaalbare super/hypercars leest intussen zo lang als dat van de B-segment crossovers. Maar Gordon Murray’s T.50 belooft anders te zijn. Intussen hebben we extra informatie en een eerste render.

We overdrijven niet als we zeggen dat geen enkele halo car zo is blijven nazinderen als de McLaren F1. De Bugatti Veyron mag dan wel een technische tour de force zijn, het blijft nu een eenmaal een brute voorhamer waar de F1 een scalpel is. Beiden indrukwekkend op hun eigen manier, maar vooral ook heel erg verschillend. Sedert de F1 hebben we heel bijzonder analoog spul zien passeren. Dan denken we onder andere aan de Porsche Carrera GT, McLaren P1, Pagani Zonda of recenter Aston Martin Valkyrie. Maar zo bijzonder als de F1? Nee, dat niet.

2019_gordon_murray_design_t50_supercar_01

Packaging

Een van de redenen is de briljante packaging van de F1, inclusief drie zitplaatsen en bagageruimte. Maar ook creature comforts zoals airconditioning en een geluidsinstallatie. En dat alles in een pakket van om en bij de 1.100 kg. Dat het leeuwendeel van de veel nieuwere concurrenten rijklaar zelfs niet onder de 1.300 kg uitkomt zegt veel. Ook al omdat ze vaak een stuk minder praktisch zijn (Valkyrie, ahum). Laat staan makkelijk om mee te leven.

T.50 aerodynamics diagram

Mede daardoor heeft Murray de beslissing gemaakt om dan maar zelfs aan een opvolger te werken. Die is er nu in de vorm van de Gordon Murray Design (GMD) T.50. Een supercar met een centraal en in de lengte geplaatste atmosferische V12 die mede dankzij moderne technologieën, de F1 moet passeren in ieder opzicht. De klemtoon ligt daarbij terug op een minimum hoeveelheid gewicht en een maximum hoeveelheid betrokkenheid.

Titanium V12

Vandaar opnieuw de keuze voor een atmosferische twaalfcilinder, gekoppeld aan een handgeschakelde (Xtrac) zesbak. Ditmaal geen BMW-motor, maar een door Cosworth ontwikkelde en geheel uit titanium opgetrokken 3,9-liter V12 met een maximum toerental van 12.100(!) tpm en een piekvermogen van 600 à 700 pk, afhankelijk van een van de twee gekozen motormodi, zijnde standaard en ‘Vmax Mode’.

T.50 Section through the diffuser - Fan OFF

Minstens zo interessant zijn de aerodynamische capaciteiten van de T.50. Murray zal immers zijn revolutionaire en door F1 gebande ‘fan technology’ implementeren. Een lichtgewichtoplossing die al te extreme spoilers overbodig maakt en de auto letterlijk tegen de grond zuigt. Maar ook onderdeel uitmaakt van bijvoorbeeld de koeling. Alles samen weegt het systeem 10 kg. Significant lichter dan (al dan niet) hydraulisch beweegbare aero. Het verklaart mede waarom de T.50 ondanks alles minder dan 1 ton zal wegen. Of 980 kg rijklaar om precies te zijn.

T.50 Section through the diffuser - Fan ON

Murray liet ook nog weten dat GMD de samenwerking is aangegaan met Racing Point F1 (het vroegere Force India) om de aerodynamica op punt te zetten. In het eerste kwartaal van volgend jaar volgt meteen ook een customer experience center waar (potentiële) klanten de T.50 zullen kunnen ontdekken en samenstellen. De officiële onthulling van de T.50 is gepland voor mei 2020.

2019_gordon_murray_design_t50_supercar_03

Gordon Murray Design zal slechts 100 T.50’s bouwen. Een knipoog naar de productie van de F1 waarvan uiteindelijk 100 klantenauto’s gebouwd zijn, plus zes prototypes. Elk met een prijskaartje van 2 miljoen pond, plus lokale taksen en eventuele opties. Daarvan zou reeds meer dan de helft al besproken zijn.

Technische specificaties

Supercar with GT capability
Coupé – central driving position

Dimensies

Length 4,349 mm
Width 1,850 mm
Height 1,152 mm
Wheelbase 2,700 mm
Front track 1,586 mm
Rear track 1,525 mm
Weight 980 kg

Chassis / Body

Full carbon fibre pre-preg monocoque, carbon fibre body

Motor

Type / number Cosworth GMA
Configuration V12 semi-structural
angle 65°
Displacement 3,994 cc
Valve train Double overhead camshafts / variable valve timing / 4 valves per
cylinder

Lubrication system: Dry sump
Maximum power 650 hp
Maximum torque 450 Nm
Maximum rpm 12,100 rpm
Starter 48-volt integrated starter
Alternator 48-volt ISG (integrated starter-generator)

Overbrenging

Configuration Transverse all synchro constant mesh
Speeds 6 forward and reverse
Gear selection Manual with reverse lockout

Ophanging

Front Double wishbone with anti-roll bar
Rear Double wishbone – included axis GSP system

Sturing

Type Rack and pinion with LSPA

Aerodynamica

Full ground-effect with fan-assisted boundary-layer control
6 aero modes

LEES MEER:

Docu op zondag: Architects of F1 – Gordon Murray

Slow TV: Gordon Murray’s Escort mk1

Video: Achter het stuur van de LCC Rocket