Terwijl het Salon van Brussel momenteel een eindspurt trekt, hebben Toyota en Lexus een resem nieuwigheden gepresenteerd in Amsterdam. Goed voor heel wat (geëlektrificeerde) nieuwigheden en de lancering van een nieuw mobiliteitsmerk dat ‘Kinto’ heet.
Voor een merk dat lange tijd synoniem stond met hybrides en elektrificatie in het algemeen, heeft Toyota zich lange tijd op de achtergrond gehouden in het hele plug-in hybride- en vooral EV-verhaal. Intussen is er echter geen ontsnappen meer aan en moeten beide merken vol aan de bak om te kunnen voldoen aan de strenge CO2-regels die in 2021 in voegen gaan.
PHEV & BEV
Als voorbode van wat komen zal organiseerde het daarom het Kenshiki Forum (Japans voor inzicht) in Amsterdam, waar het zijn visie op de nakende toekomst van beide merken presenteerde. Aan de (plug-in) hybridekant presenteerde het onder andere de RAV4 Plug In Hybrid met een systeemvermogen van 306 pk en CO2-uitstoot van 29 g/km, terwijl Lexus met de eerste productie-EV van de groep mocht pronken in de vorm van de UX300e. Deze krijgt een 54,3 kWh grote batterij en een WLTP-autonomie van iets meer dan 300 km.
Ook bij Lexus en al evenzeer elektrisch was de concept LF-30 Electrified, die eerder al in Japan was voorgesteld. Het is Lexus visie op de toekomst. En dat zowel op stilistisch als op technologisch vlak met (uiteraard) batterijtechnologie, maar ook autonoom rijgedrag. Die ambitie zal zich vanaf volgend jaar vertalen in een eerst PHEV voor het merk en een nieuw specifiek BEV-platform, om tegen 2025 puur elektrische versies van al zijn modellen te kunnen aanbieden.
Gazoo Racing
Los van al het ecogeneuzel viel er echter ook nog wat sportief nieuws te rapen. Zo bracht Toyota zijn nieuwe lichting GR-modellen mee in de vorm van de Yaris GR Sport en Corolla GR Sport, twee vooral cosmetische aangepakte modellen, en uiteraard ook de nieuwe GR Yaris GR-Four en 2,0-liter turboversie van de GR Supra.
Die laatste werd gepresenteerd in gelimiteerde editie ‘Fuji Speedway’ met unieke, witte metallic lakafwerking, contrasterende 19” matzwarte, lichtmetalen velgen en rode zijspiegelbehuizingen. Het specifieke interieur krijgt dan weer carbon sierlijsten en rode en zwarte alcantara bekleding. Alle 200 Fuji Speedway-modellen krijgen standaard ook een actief sperdifferentieel, variabele dempers, extra performante remmen, een JBL-geluidssysteem met 12 luidsprekers, een head-updisplay, draadloze smartphonelader en elektrisch verstelbare stoelen met geheugeninstelling.
Waterstof
Tot slot bracht Toyota ook zijn tweede generatie Mirai mee naar de stad van de walletjes. De waterstofauto heeft een complete make-over gekregen en ziet er nu een pak aantrekkelijker uit, terwijl ook zijn autonomie vergroot uit dankzij nieuwe technologieën en de toevoeging van een extra opslagtank. Daarmee rijdt de nu achterwielaangedreven Mirai nu ongeveer 650 km op een tankbeurt. Geen overbodigheid aangezien het aantal publiek toegankelijke waterstoftankstations In België nog steeds beperkt is tot welgeteld twee. Eentje in Zaventem langs de Leuvensesteenweg en eentje in Halle, dat door DATS 24 uitgebaat wordt.
Kinto
Tot slot lanceerde Toyota nog Kinto. Een nieuwe noemer voor al de mobiliteitsoplossingen van de groep. Met Kinto wil Toyota zijn aanbod van mobiliteitsdiensten ook verder uitbreiden. Daarbij wil het zijn aandeel op de FSL-markt (full-service leasing) vergroten, maar ook de kracht van data en voertuigconnectiviteit gebruiken om diensten als autodelen en carpooling verder te ontwikkelen of introduceren waar mogelijk geacht.
MEER LEZEN
Officieel: Toyota GR Yaris GR-Four (2020)
Eerste Test: Toyota GR Supra (A90)
Toyota zet zich achter Energy Observer