Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hebben we met deze Toyota GR Yaris GR-Four reeds de belangrijkste DRIVR van het jaar? Het zou zomaar eens kunnen.

Verwar deze Yaris GR-Four immers niet met de Yaris GR-Sport, een nogal slappe special edition van de standaard Yaris. Deze GR-Four tapt immers uit een ander vaatje, een waar ‘homologatiespecialvaatje’ om precies te zijn. Dat uitgerekend Toyota het aandurft om tijd en centen te investeren in een nieuwe prestigeproject voor de rally, gooit hoge ogen. Zeker na het Supra-debacle (rijtest) waarin het zich toch graag wegstak achter de hoge kosten voor het project, en daarmee ook de vergaande synergie met BMW wist te verklaren. Of zaten alle hoofden en middelen intussen al bij deze GR-Four?

2020_toyota_yaris_gr4_02

4,9 kg/pk

Het resultaat mag er in ieder geval wezen en is op en top Toyota. De Yaris GR-Four heeft, los van de naam, nog maar weinig meer met de standaard Yaris te maken. Zowel het chassis, de ophanging, het koetswerk als de volledige aandrijflijn zijn gloednieuw en duidelijk afgestemd op het WRC-gebeuren. Daarmee zet Toyota alle andere constructeurs een flinke hak. Want het is nog maar de vraag in hoeverre teams zoals Hyundai – en in mindere mate Ford – het zullen aandurven om een gelijkaardig project op poten te zetten. Al gaan er geruchten in de wandelgangen dat Hyundai aan een concept met middenmotor zou bezig zijn.

2020_toyota_yaris_gr4_06

2020_toyota_yaris_gr4_082020_toyota_yaris_gr4_032020_toyota_yaris_gr4_07

Onder de kap van de GR-Four ligt een 1,6-liter driecilinder turbobenzine die goed is voor 261 pk en 360 Nm en die, samen met een rijklaar gewicht van 1.280 kg, een pk/gewichtsratio laat optekenen van 4,9 kg/pk. Het lichtgewicht 4×4-systeem zonder centraal differentieel maakt gebruik van verschillende overbrengingsverhoudingen voor de voor- en achteras en zorgt daarmee voor een theoretisch bereik van de koppelbalans van volledige voor- tot volledige achterwielaandrijving. Daardoor sprint de meest extreme Yaris ooit in nauwelijks 5,5 s naar de honderd en naar een elektronisch begrensde topsnelheid van 230 km/h.

2020_toyota_yaris_gr4_11

2020_toyota_yaris_gr4_102020_toyota_yaris_gr4_052020_toyota_yaris_gr4_12

25.000 exemplaren

Via de 4WD-keuzeschakelaar kan de bestuurder van de Yaris de prestaties bovendien ook afstemmen op zijn voorkeur en/of de rijomstandigheden. In de normale stand is de koppelverdeling 60:40 (voor/achter). In de sportstand verschuift de balans naar achteren (30:70) voor extra rijplezier op bochtige wegen en circuits. In de zogeheten Track-modus is de verdeling 50:50 voor snel, competitief rijden op ieder terrein.

2020_toyota_yaris_gr4_01

Hoeveel de Yaris GR-Four precies zal kosten is momenteel nog niet helemaal duidelijk. Maar reken maar op een prijs van tussen de 32.000 en 37.000 euro. Daarmee staat Toyota voor een flinke opdracht. Door de homologatieregels van het WRC is het immers verplicht om (wereldwijd) minstens 25.000 exemplaren te bouwen op één jaar tijd. Dat zal gebeuren op de op een nieuwe productielijn in de Motomachi-fabriek waar ook de Lexus LFA van de band rolde.

toyota_celica_wrc_1

Celica GT-Four

De nieuwe GR Yaris is Toyota’s eerste homologatiemodel voor het wereldkampioenschap rally (WRC) sinds de legendarische en ietwat beruchte Celica GT-Four uit 1999. Deze speelde een glansrol in eerdere grote rallysuccessen van Toyota en zette maar liefst 30 overwinningen, vier rijderswereldkampioenschappen en één wereldkampioenschap voor het merk op zijn palmares. Over het hoe en waarom van het succes van de rally-Celica verwijzen we je graag door naar onze eerder gebrachte special.

MEER LEZEN

10 weetjes over de Toyota GR Supra

Waarom de Yaris GR-Four zo bijzonder wordt (incl. video)

DRIVR-video: Eerbetoon aan Hiromu Naruse per Lexus LC500h