Met 15 wereldprimeurs, 10 Europese premières en 107 Belgische nieuwigheden belooft de 98ste editie van de Brussels Motor Show (BMS) een bijzonder smakelijke editie te worden. Nooit eerder in de geschiedenis van het Autosalon hebben de invoerders zoveel nieuwigheden aan het Belgische publiek voorgesteld. Wij zochten er 10 specifieke modellen uit die het hart van de DRIVR sneller doen slaan!
BMW M2 CS (Europese Première)
We waren best kritisch tijdens de onthulling van de strafste M2 ooit. Maar desondanks blijft dit wel een bommetje van formaat dat over al de juiste ingrediënten beschikt. Met zijn (dubbel geblazen) zes-in-lijn, handgeschakelde zesbak, sperdifferentieel en aandrijving op de achterwielen heeft de meer gefocuste Club Sport alles in huis om een echt bommetje te zijn. Alleen jammer dat ‘ie ondanks enkele lichtgewichtpanelen en -onderdelen nauwelijks of niet lichter is dan de standaard M2 Competition (rijtest). Slechts 131 exemplaren komen naar België.
Genty Akylone (Wereldpremière) (Dreamcars)
De verrassing van het aanstaande Salon, en de aparte Dreamcars-expositie in het bijzonder, is deze Genty Akylone. Toegegeven, ook wij hadden nog niet echt gehoord van deze Franse hypercar. Maar dat maakt de auto er niet minder intrigerend op. Integendeel zelfs. Met zijn 1.200 pk en 1.100 Nm sterke en centraal achterin geplaatste bi-turbo V10, ophanging met dubbele driehoeken rondom en carbon monocoquechassis, beschikt de Akylone over tal van smakelijke ingrediënten. Maar het is nog maar de vraag of Genty er ook daadwerkelijk zal in slagen om de tweezitter op de markt te brengen. De voorziene productie wordt in het beste geval beperkt tot 15 coupés en 10 targa’s/roadsters.
Jaguar F-type MY 2020 (Wereldpremière)
Zonder meer een van de meer controversiële facelifts van de laatste jaren, deze opgefriste Jaguar F-type. De sportieve coupé heeft nieuw smoelwerk gekregen dat meer aansluit bij de rest van het gamma, maar beschikt ook over nieuwe technologieën en een nieuwe pallet motoren. Gebleven is de fiscaalvriendelijke en 300 pk sterke 2,0-liter turbobenzine, net als de extreem krachtige en gesuperchargede V8, maar gesneuveld zijn de gesuperchargede V6’en die volgens velen net de sweet spot waren. Al vonden wij stiekem altijd al de full fat vee eight de leukste.
Land Rover Defender (Belgische Première)
Schrijf het maar op: het wordt drummen op de stand van Land Rover voor de gloednieuwe Defender. We hebben er bijzonder lang op moeten wachten. En ook al zijn de meningen verdeeld over het nieuwe moderne design, toch zal de nieuwsgierigheid bijzonder groot zijn om het vierwielaangedreven icoon van dichtbij te zien en voelen. De nieuwe Defender is er momenteel enkel nog maar als ‘lange’ 110. De kortere driedeurs ’90’ wordt immers pas later dit jaar gecommercialiseerd.
McLaren GT (Dreamcars)
Alsof de McLaren-lineup nog niet verwarrend genoeg was, lanceerden de Britten deze zomer de ‘GT’. Niet te verwarren met die andere GT, de 570 GT, die intussen uit productie is. De filosofie is echter dezelfde: een ware GT met de motor achterin. De nieuwe GT gaat daarbij een stuk verder dan de 570 maar beschikt wel over dezelfde technische ingrediënten. De carbon monocoque, twin-turbo V8 en 7-trapsautomaat met dubbele koppeling werden immers rechtstreeks overgenomen. Maar een nieuwe afstelling voor zowel de ophanging als aandrijflijn, als extra geluidsisolatie en een elektrische kofferklep moeten van de nieuwe GT een meer aantrekkelijke bolide maken. Je ontdekt hem op de McLaren-stand bij de Dreamcars.
Mini John Cooper Works GP(3) (Europese Première)
Volgens insiders loopt het niet zo storm voor de derde generatie Mini GP als voor de voorgaande twee versies. Of het feit dat de nieuweling er enkel met een automaat is, voor iets tussenzit weten we niet, maar los daarvan beschikt de meest krachtige en snelste Mini ooit over heel wat eigenschappen die de ware Mini-fanaten zullen kunnen appreciëren. Ook deze keer is de productie beperkt en wel op 3.000 individueel genummerde exemplaren om precies te zijn.
Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered Concept
Geloof het of niet maar Peugeot is echt van plan om deze 400 pk sterke hybride 508 Peugeot Sport Engineered in productie te brengen. Om tot die straffe cijfers te komen monteerden de ingenieurs twee extra elektromotoren, eentje op de voor- en eentje op de achteras, voor een totaalvermogen van 400 pk en 500 Nm koppel. Daarmee sprint de strakgelijnde sedan in 4,3 s naar de 100 km/h en naar een topsnelheid van 250 km/h. Daartegenover staat echter een gemiddeld CO2-uitstoot van nauwelijks 49 g/km (WLTP!). Kortom, het beste van twee werelden.
Polestar 1 (Belgische Première) (Dreamcars)
Qua statement kan het tellen deze Polestar 1 (rijtest). De plug-in hybride coupé is Polestar’s eerste wapenfeit sinds het als zelfstandig constructeur door het leven gaat, en is de voorbode van de puur elektrische Polestar 2 berline die later dit jaar gecommercialiseerd wordt, en ook in Brussel zal te ontdekken zijn. Deze ‘1’ is echter vooral een proof of concept dit toont waartoe het merk in staat is. Met een productie van nauwelijks 1.500 exemplaren en een prijskaartje van meer dan 150.000 euro is dit er eentje voor de happy few. Maar in ruil krijgen die dan wel een bijzonder apparaat. Een concept car met nummerplaten, zeg maar.
Porsche Taycan (Belgische Première)
Porsche’s Taycan wordt door velen aanzien als het eerste echte antwoord op Tesla’s Model S. Daar zit het design van vierdeurscoupé zeker voor iets tussen, maar ook zijn prestaties die voor het eerst een rechtstreeks antwoord zijn op wat de Model S kan. De Porsche innoveert echter ook met zijn 800 Volt-architectuur en is er intussen in drie verschillende versies. Net als de Tesla is de Taycan echter niet voor iedereen weggelegd. Zeker niet als je voor de meest krachtige Turbo en Turbo S modellen kiest. Gelukkig is er intussen echter ook een minder krachtige en goedkopere Taycan 4S die nog steeds over (tot) 463 km rijbereik beschikt.
Touring Superleggera Sciàdipersia Cabriolet (Dreamcars)
Vlak voor de aanvang van het Salon heeft Ginion Group, invoerder van onder andere McLaren en Rolls-Royce, bekend gemaakt dat het vanaf heden ook zal instaan voor de BeLux-vertegenwoordiging van de creaties van Touring Superleggera.
“België en Luxemburg zijn de thuisbasis van een groot aantal kenners en gepassioneerde liefhebbers van Italiaans design en luxe en ze verdienen het om te worden geïnformeerd en bijgestaan van dichtbij” zegt Piero Mancardi, CEO van Touring Superleggera. “Met zijn uitstekende reputatie en diepgaande kennis van de behoeften van dit type cliënteel, is Ginion Group de ideale partner om die unieke Touring Superleggera-ervaring te leveren die we willen.”
Het Milanese designhuis heeft een patent op bijzonder unieke coachbuilds die verder gaan waar reguliere productiemodellen stoppen. Die vierwielige haute couture uit zich in bijzonder spraakmakende bolides waarvan deze Sciàdipersia Cabriolet de voorlopig laatste exponent is. De cabrio is, net zoals zijn gesloten broertje, technisch en motorisch gebaseerd op de Maserati GranTurismo/GranCabrio en wordt volledig met de hand gemaakt in uiterst gelimiteerde exemplaren. Designverantwoordelijke is onze landgenoot Louis de Fabribeckers.
Ook nog:
Abarth
Abarth 695 70° Anniversario (Rijtest)
Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia & Stelvio (MY 2020) (Belgische Première) (Rijtest)
Alfa Romeo Tonale Concept (Enkel op de persdag & gala-avond)
Alpina
Alpina B3 Bi-Turbo Touring AWD (Dreamcars)
Aston-Martin
Aston-Martin DBX (Europese Première)
Aston-Martin DBS Superleggera Volante
BMW
BMW 2-reeks Gran Coupé (Europese Première)
BMW X5 M (Belgische Première)
BMW X6 M (Belgische Première) (Dreamcars)
BMW M8 (Europese Première)
BMW M8 Gran Coupé (Europese Première) (Dreamcars)
Bugatti
Bugatti Chiron Sport (Dreamcars)
Ferrari
Ferrari F8 Tributo (Dreamcars)
Ford
Ford Puma (Belgische Première)
Ford GT (Dreamcars) (Rijtest)
Honda
Honda e (Belgische Première) (Elektrisch)
Jaguar
Jaguar iPace e-Trophy (Dreamcars)
Lamborghini
Lamborghini Huracan Evo Spyder (Dreamcars)
Lamborghini Urus (Dreamcars)
Land Rover
Land Rover Discovery Sport PHEV & Evoque PHEV (Wereldpremières) (Plug-in hybride) *Geschrapt wegens uitgesteld tot Q2 2020
Land Rover Range Rover Sport SVR (Dreamcars)
Maserati
Maserati Levante Trofeo V8 (Belgische Première)
Maserati Ghibli Royale (Special Edition)
Maserati Quattroporte GranSport (MY2020)
Mazda
Mazda MX-30 (Europese Première) (Elektrisch)
Mercedes
Mercedes-AMG GLA 35 4Matic (Belgische Première)
Mercedes-AMG A 45 (S) (Shooting Brake) 4Matic (Rijtest)
Mercedes-AMG GT R (Dreamcars)
Mini
Mini Cooper SE (Belgische Première) (Elektrisch)
Mini Cabrio Sidewalk (Wereldpremière)
Nissan
Nissan Juke (Wereldpremière)
Opel
Opel Insignia GSi (MY2020) (Wereldpremière)
Polestar
Polestar 2 (Belgische Première)
Porsche
Porsche 911 Carrera 4S Belgian Legend Edition
Renault
Renault Mégane RS Trophy (Rijtest)
Toyota
Toyota GR Supra (Toyota-stand & Dreamcars) (Rijtest)
Volkswagen
Volkswagen ID.3 (Belgische Première) (Elektrisch)
Praktische informatie
Data & uren: klik
Locatie & bereikbaarheid: klik
Diensten: klik
Plan & exposanten: klik
Tickets & prijzen: klik