Het Britse Eagle staat sinds jaar en dag synoniem met het restaureren en verder perfectioneren van Jaguar’s E-type. Beter dan deze Lightweight GT zal een E-type dus niet worden.
Zoals de naam al doet vermoeden is de GT geïnspireerd op de originele E-type Lightweight uit 1963. Door zijn aluminiumconstructie is de Lightweight-versie maar liefst 114 kg lichter dan de donor, en dus geknipt voor het betere circuitwerk. Maar met een productie van nauwelijks 12 exemplaren (18 als je de 6 recent gebouwde ‘missende chassisnummers’ meetelt), blijft het een ware eenhoorn binnen het klassiekerwereldje.
Wat dat betreft sluit Eagle’s herinterpretatie perfect aan bij dat van het origineel. Want wat Singer is voor de 911, is Eagle voor de E-type. Peperduur dus, maar ook afgewerkt tot in de ware perfectie met alleen de hoogst kwalitatieve materialen en een mengeling van traditionele en moderne engineering.
Magnesiumvelgen
Basis voor de Lightweight GT – niet te verwarren met Eagle’s Low Drag GT en Spyder GT – is een standaard E-type S1 die tot op de grond wordt gestript, om vervolgens terug te worden opgebouwd. Een proces dat 2.500 manuren in beslag neemt en een grote hap vormt van het totaalproces van maar liefst 8.000 manuren.
Vervolgens wordt het koetswerk subtiel aangepast met grotere wielkasten voor bredere magnesiumvelgen, lagere dorpels, aangepaste ramen en dito bumpers en de typische ventilatiekanalen voor de cockpit en de achterste schijfremmen. En dat volledig met de hand natuurlijk. Dat spreekt voor zich.
Juweeltje onder de kap
Minstens zo spectaculair als het koetswerk is het juweeltje dat onder de ellenlange motorkap ligt. Daar vind je Eagle’s meest recente interpretatie van de originele XK zes-in-lijn. Deze werd uitgeboord tot 4,7-liter en goed is voor 385 glorieuze peekaa’s bij 5.750 tpm en 508 Nm koppel bij 4.000 tpm. Klinkt misschien niet bijster spectaculair in tijden van +400 pk sterke hot hatches, maar dat is het wel. Want dankzij een aangepaste krukas en dito zuigers, drijfstangen, krukassen, grotere kleppen en agressievere nokkenassen (in een breder cilinderhoofd), belooft de aluminium ICE ongekende sensaties.
Maar er is meer. Want om tot een (droog)gewicht van 1.017 kg te komen heeft Eagly alle registers opengetrokken, zonder aan comfort te moeten inboeten. Hierin verschilt de Lightweight GT danig van de originele racers. Maar dankzij het gebruik van onder andere magnesium, titanium en inconel, is het er in geslaagd om prestaties en comfort met elkaar te vereenzelvigen. Hier en daar is er zelfs gebruik gemaakt van 3D-printtechnologie. Bijvoorbeeld voor de ergonomie van de stoelverstellers.
800.000 euro
Andere aanpassingen zorgen dan weer voor extra ergonomie en een verbeterde zitpositie, terwijl extra warmte- en geluidsisolatie voor een merkelijk comfortabelere cabine moeten zorgen. Al zit de nieuwe aircomodule daar vast ook voor iets tussen.
Prijzen voor de Eagle’s handarbeid en engineering zijn als vanzelfsprekend niet mals. Reken immers maar op een prijskaartje van om en bij de 800.000 euro. Al moet je die prijs ook in perspectief zetten. Originele E-type Lightweights zijn immers nog een pak duurder. Zo is er onlangs nog eentje onder de veilinghamer gegaan voor maar liefst 7 miljoen dollar.
Specificaties
Motor Cilinderkop Max Vermogen Brandstof Overbrenging Ophanging Remmen Besturing Wielen Banden Gewicht Hoogte Lengte Breedte Prestaties |
4,7-liter, aluminium zes-in-lijn Big valve aluminium wide angle twin cam 385 pk @ 5,750 tpm / 508 Nm bij 4.000 tpm Triple Webers Magnesium 5 speed gearbox, Magnesium Power Lock differentieel Onafhankelijke driehoeken met instelbare Ohlins-dempers Geventileerde en geassisteerde AP Racing schijven (280 x 31 mm) Rack and pinion 7 x 16 voor, 8 x 16 achter (magnesium) 215/60 R16 voor, 235/60 R16 achter 1,017 kg (droog) 1.170 mm 4.260 mm 1.740 mm 0 – 100 km/h in +/- 5 s, +270 km/h |
MEER LEZEN
Slideshow: Jaguar Eagle Low Drag GT (+ video)