Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hoe maak je een Alfaholics GTA-R nog dat tikkeltje specialer? Door alle stalen en aluminium koetswerkpanelen te vervangen door carbon exemplaren.

Wat Singer is voor de 911, Eagle voor de E-Type, PUG1OFF voor de 205 GTI en Thornley Kelham voor de B20GT, is Alfaholics voor de Alfa Romeo coupé Bertone. Ook wel eens ‘coupé 105’ genoemd. Net als Eagle begon het bedrijfje ooit als specialist in de standaardmodellen. Dankzij die expertise groeide het echter al snel uit tot de referentie. Zeker wanneer het zich begon toe te leggen op circuitgeorienteerde upgrades en andere onderdelen. Voeg als die upgrades samen en je krijgt de GTA-R. De ultieme exponent van een coupé Bertone, zeg maar.

2020_alfaholics_gtar_300_bertone_05

2020_alfaholics_gtar_300_bertone_042020_alfaholics_gtar_300_bertone_02

Ondanks een prijskaartje van meerdere 100.000en euro was er nog ruimte voor verbetering. Bijvoorbeeld door het koetswerk integraal van carbon te maken, waar dat voorheen nog enkel de motorkap, de deuren en de kofferklep was. De rest van het koetswerk was evenwel een grotere uitdaging. Maar intussen heeft Alfaholics de klus geklaard en weet het te melden dat een update beschikbaar is. Het resultaat is een gewichtsreductie van 38 kg waardoor de pk/gewichtsratio van de GTA-R verder stijgt van 270 pk/ton naar 300 pk/ton.

2020_alfaholics_gtar_300_bertone_06

2020_alfaholics_gtar_300_bertone_012020_alfaholics_gtar_300_bertone_03

Behalve het volledig carbon koetswerk hebben de Britten nog een tweede nieuwigheid in de vorm van een gefreesde titanium ophanging. Stijver dan de standaard setup maar (uiteraard) ook lichter. Wat beide upgrades moeten kosten laat het bedrijf in het midden. Prijzen voor de ‘standaard’ GTA-R 270 starten bij om en bij de 250.000 euro. Veel geld. Maar je krijgt er dan ook iets heel bijzonders voor terug.

MEER LEZEN

Frontline LE50: Spiksplinternieuwe MGB GT (+Video)

PUG1OFF knalt 205 GTI naar de 21e eeuw

Outlawed: Lancia Aurelia B20GT S6 Fuorilegge