Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De laatste keer dat we ons in een competitief ecodebat mengden, moest collega Ken Divjak genoegen nemen met een verdienstelijke ereplaats. Competitief als we zijn, doen we daarom graag beter. En wel met een Mazda 3 die is uitgerust met een innoverende benzinemotor met compressieontsteking.

Met een relatief hoog vermogen van 180 pk en een gunstige CO2-uitstoot van 100 g CO2/km (NEDC) heeft Mazda met de tweeliter Skyactiv-X een technisch unicum in zijn gamma. Niet alleen is het ’s werelds eerste productiebenzinemotor met compressieontsteking, tevens is ook een van de allerlaatste nieuwe atmosferische benzinemotoren die vandaag beschikbaar is. In theorie biedt de technologie het beste van twee werelden, met enerzijds meer vermogen en koppel maar anderzijds ook een lager verbruik.

Willebroek-Reims-Willebroek

De eerlijkheid gebiedt ons om toe te geven dat we dusver nooit aan de beloofde 4,4 liter per 100 km zijn geraakt. Erger nog, we deden doorgaans 2 liter slechter. Anderzijds hebben we tijdens onze vorige tests ook nooit echt moeite gedaan om zo min mogelijk te verbruiken. Het kan dus zeker beter. Maar hoeveel precies? Dat hebben we proberen uit te vogelen tijdens de Skyactiv-X EcoChallenge, een ecowedstrijd die door Mazda zelf is georganiseerd voor journalisten.

Het opzet? Een retourtje Willebroek-Reims met vier identieke Mazda3 hatchbacks, uitgerust met een handbak en natuurlijk met Skyactiv-X. De route bestaat hoofdzakelijk uit snelweg tot aan de Franse grens, om vervolgens via B-wegen naar onze bestemming te leiden. Geen van de auto’s mag worden aangepast met bijvoorbeeld afgeplakte koetswerknaden of een verhoogde bandendruk.

Voltanken doen we daarom ook aan dezelfde pomp om vervolgens met een geresette boordcomputer richting A12 en R0 te rijden. Onze strategie? De toeren zo laag mogelijk houden, opschakelen wanneer het kan, voldoende anticiperen en het aantal stops tot stilstand beperken tot het minimum. De weergoden zijn ons bovendien gunstig gestemd waardoor de airco ook uit kan , terwijl het verkeer goed meevalt. Kortom, behoorlijk gunstige omstandigheden.

Anticiperen is de boodschap

Met de digitale boordcomputer pal in het gezichtsveld en een eerder vaag roadbook zetten we koers richting Couvin, vlakbij de Franse grens. Zoals afgesproken nemen we daarbij eerst hoofdzakelijk autosnelwegen, om vervolgens via lokale departementales richting Champagnestreek te rijden. Op die manier schotelen we de Mazda3 en onszelf quasi alle omstandigheden voor, wat de moeilijkheidsgraad voor alle deelnemers nog een tikkeltje verhoogt.

Een uurtje na vertrek krijgen we de boordcomputer al gauw op 4,4 liter bij een richtsnelheid van om bij de 100 km/h. Anticiperen is de boodschap; enerzijds om onze gemiddelde snelheid zo hoog mogelijk te houden, maar anderzijds ook om het overige verkeer niet al te veel te hinderen. Een tactiek die duidelijk loont want beetje bij beetje zakt ons verbruik verder naar 4,3 en vervolgens zelfs 4,2 liter per 100 km. Of het nog beter kan?

In theorie zou dat moeten lukken. Want eenmaal we de Belgische snelwegen verlaten, kunnen we profiteren van het glooiend Franse landschap. Profiteren? Jawel, want anders dan je zou verwachten zijn hoogteverschillen juist positief voor het gemiddeld verbruik. De reden is simpel: bergop verbruikt een moderne auto immers lang niet dubbel zo veel als bergaf, waar je in versnelling kan uitbollen om het verbruik naar ‘0’ te laten zakken. Op die manier slagen we erin om de boordcomputer op 4,1 en uiteindelijk zelfs op 4,0 l/100 km te bevriezen. Een onverhoopt succes dat niet alleen beter is dan het ‘optimistische’ NEDC-gemiddelde, maar ook beter dan wat we zelf verwacht hadden.

28 km omweg

Niettegenstaande moeten we daarbij wel nog door het soms drukke Reims navigeren. Geen sinecure, vermits de stad niet over een echte ‘ring’ beschikt en het een pak verkeerslichten telt die mogelijk roet in het – euh – verbruik strooien. Maar door een combinatie van kunde en geluk slagen we er toch in om het gemiddeld verbruik op 4 l/100 km te houden. Een onverhoopt succes waarmee we ons meteen kronen tot de beste van de klas, ook al zit de competitie ons op de hielen met een verbruik van respectievelijk 4,2, 4,3 en 4,5 l/100 km. Of we de dag erop minstens zo goed kunnen doen?

In theorie moet het kunnen. Het parcours is immers identiek, net als de omstandigheden voor de andere deelnemers. Maar ’s morgens blijkt dat het weer ons mogelijk parten gaat spelen. Terwijl het op de heenrit nog vrij zonnig was, miezert het intussen. Anderzijds is onze ‘3’ dan weer een tikkeltje lichter, wat altijd mooi meegenomen is. Onze strategie blijft evenwel dezelfde, tot we anderhalf uur later een fout maken die ons mogelijk duur te staan zal komen. In de rust van de uiterst stille cabine missen we immers onze uitrit, waardoor we willens nillens 28 km moeten omrijden…

En de winnaar is…

Bij aankomst in Willebroek toont onze boordcomputer daardoor 0,1 liter extra tegenover de avond voordien, waardoor het bang afwachten wordt wat de competitie heeft gedaan. Met een gemiddelde van 4,2, 4,3 en 5,2 l/100 km scoren ze in ieder geval quasi consistent. Zekerheid krijgen we dus pas echt bij het voltanken. Daaruit blijkt dat we over een afstand van 559 km slechts 25,53 liter verbruikt hebben en dus eindigen met een gemiddelde van 4,1 l/100 km. Een onverhoopt succes. Al zit de Mazda 3 daar uiteraard ook voor iets tussen met zijn atmosferische SkyActiv-X benzinemotor. Zonder de technologie met compressieontsteking was dit vermoedelijk niet gelukt. Al bewijst onze ‘test’ nog maar eens dat de hand-oog-voetcoördinatie van de bestuurder zeker zo belangrijk is, alsook de goesting om het onderste in de tank te laten.

MAZDA 3 2.0 Skyactiv-X (2019)

MOTOR: vier-in-lijn benzine, atmosferisch CILINDERINHOUD: 1.998 cc, MAX. VERMOGEN: 180 pk bij 6.000 tpm, MAX. KOPPEL: 224 Nm bij 3.000 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,46/1,80/1,44 m, GEWICHT: 1.320 kg (inclusief bestuurder 75 kg), VERSNELLINGEN: 6, manueel , AANDRIJVING: voorwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 4,4 – 4,5 l/100 km (100 – 103 g CO2/km) (NEDC) // 5,5 – 5,8 l/100 km (125 – 132 g CO2/km) (WLTP), BANDEN: 215/65 R16 (215/55 R18 in optie), Yokohama BlueEarth GT (standaard), TOPSNELHEID: 216 km/u, 0-100 KM/H: 8,2 s, VANAFPRIJS: 27.590 euro, SCORE: 4/5

MEER LEZEN:

Kort Getest: Mazda3 Skyactiv-X (180)

FotoRepo: Het Mazda-Museum in Augsburg (DE)

Racen op Zandvoort met de Mazda MX-5 Cup