Race geeks, er lopen er hier wel een paar rond, zowel bij onze redacteurs als lezers. Waarom ze dan niet enkele avonden plezier gunnen met de historische database van de FIA? Met de homologatiedocumenten van iconische racers te doorspitten is zelfs de grootste bolleboos van de klas wel even zoet.
Via de FIA Historic Database kan eenieder met enkele muisklikken het homologatiedocument van zijn favoriete klassieke racer bestuderen. We namen de proef op de som en kwamen al snel uit bij de homologatie van de Porsche 917 op datum van 19 april 1969. Met inderdaad de vermelding van de geverifieerde 25 benodigde exemplaren – in plaats van 500 voorheen – om in de sportwagenklasse actief te zijn. Alle specificaties aangaande formaat en het totale gewicht (800kg inclusief basisvloeistoffen), maar ook brandstoftanks (140 liter) tot zelfs gewicht van de velgen toe (13 à 17kg) vallen er af te lezen. Verder gaat het paginalang over onderstel, remmen en zelfs de flat 12 (initieel 4.494,2cc met 520 pk bij 8.000 toeren) valt er in detail te bekijken. Over de topsnelheid was Porsche misschien niet geheel eerlijk, met het opgegeven maximum van 320 km/u…
Dat de ontwikkeling – onder druk van stabiliteitsproblemen op hoge snelheid – vervolgens snel ging toont de homologatie ook. Al in november ’69 waren er doorontwikkelingen met enerzijds de toevoeging van de kenmerkende oplopende 917K-achterzijde (voor neerwaartse druk op de achterkant), maar ook de luchtsleuven in de voorste wielkasten (om lift vooraan te vermijden) en de eerste vergroting van de cilinderinhoud tot 4907,28cc (het moet juist zijn…). Trouwens, niet alleen bij Porsche ging het snel. Ook bij Ferrari werd er voor de concurrerende Ferrari 512S, na homologatie in januari 1970, al een aanpassing aangevraagd in april. Louter 3 maanden later!
Nog tips die we kunnen geven, de minstens even legendarische homologatie van de Audi Quattro voor Group B, op 1 januari 1981. Of wat te denken van de E30 M3 homologatie voor Groep A en N? Enjoy!
MEER LEZEN:
Terugblik: 1000km van Spa anno 1970 & 1971