We voelden de bui in januari al hangen, ‘ons’ Brussels autosalon leek op zijn laatste benen te lopen. Toen een goede twee weken terug het hoge woord eruit was, scheen de laatste pagina uit de rijke geschiedenis geschreven. Maar kijk, er is alweer een sprankeltje hoop.
Begin dit jaar hadden we nog eens ruime aandacht voor het autosalon, met een must see DRIVR voorbeschouwing én een fotospecial. Misschien wel met de reflex dat je pas kan appreciëren wat je hebt wanneer je het dreigt te verliezen. Want ook al was het zeker niet de allerbeste noch grootste editie uit de geschiedenis, in tijden waarin autoshows zeldzaam zijn geworden was het een verademing. Zeker tijdens die donkere wintermaanden met weinig autogerelateerde events. We genoten er dan ook van om onder petrolheads de nog weinig overgebleven DRIVR-bolides op de markt te inspecteren en bediscussiëren.
Wanneer FEBIAC onlangs communiceerde dat er vervolgens in 2024 geen fysiek salon meer zou plaatsvinden lag dat dan helaas ook in de lijn der verwachtingen. Kennelijk zou D’Ieteren zich hebben aangesloten bij de groep afhakers, waar ook al bijvoorbeeld Volvo, Jaguar-Land Rover en Mercedes-Benz -voorheen nog goed voor een volledig Heizelpaleis- zich in bevonden. Hierdoor zou het salon niet meer representatief genoeg zijn voor de sector. Alhoewel andere merken, zoals Renault, net sterker de focus op Brussel zouden wensen te leggen (door het verdwijnen van andere salons).
Nu zou echter ‘402 Automotive’, organisator van onder andere JapFest en Supercar Madness, in januari 2024 een autobeurs in Brussel willen laten plaatsvinden. Zij het eentje volgens een ‘nieuw’ concept, met meer aandacht voor “show en spektakel” met ruime aandacht voor supercars en hypercars. Wat voor ons sterke gelijkenissen oproept met de Amsterdam Motor Show, dat eveneens (slechts) vijf dagen duurt. Tussen 17 en 21 januari 2024 zou dit Brussels salon 2.0 moeten plaatsvinden op de gekende locatie. We zijn benieuwd…