Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

We mijmeren allemaal graag over de perfecte weekend auto, maar in de realiteit moeten we dikwijls tegemoet komen aan die stoutste dromen. Aan een tof sturende vierwieler hangt een prijskaartje, maar het is een groot misverstand dat geld de allesbepalende factor is om rijplezier te definiëren. Rijplezier heeft in feite niets te maken met supercar-looks, pk’s, of een oorverdovende soundtrack. Rijplezier kan alleen gemeten worden aan de lach op je gezicht, wanneer je met je favoriete vierwieler onderweg bent.

Op mijn 22e besloot ik dat een dergelijke wagen op mijn lijf geschreven was. Ik ging op uitkijk naar een DRIVR die ook als daily moest gaan dienen, en binnen het vooropgestelde budget van 10.000 € moest vallen. Van wat een goed sturende auto precies moest zijn had ik nog geen benul, dus ging ik af op de historiek van het merk en het model. Bij de lokale Toyota-dealer kreeg ik een vroege Toyota Celica T23 in het oog, van het bouwjaar 2000. De Celica was jaren een icoon geweest in de rallysport, maar vanaf de 7e generatie was er geen link meer met de autosport te bespeuren.

Toyota Celica T23

De wagen in kwestie was een exemplaar met 1ZZ-FE 1.8 liter VVT-i motor van 143 pk. Er bestond ook een T-Sport uitvoering, met de 2ZZ-GE 1.8 liter VVTL-i van 192 pk, maar deze viel buiten het budget. Hoewel de T23 Celica brak met de origine van zijn voorgangers, had ik er vertrouwen in dat Toyota hun kennis voor het bouwen van een sportieve wagen, ook op de gen 7 had uitgespeeld. Een fijn sturende auto zou me dat verschil in vermogen hopelijk snel helpen vergeten.

Compromis

Het instappen was meteen een eerste meevaller, want de zitpositie is één van de sterkte punten van deze wagen. De kuipvormige stoelen zijn voor een sportieve houding gemodelleerd, met een diepe zit en een leuning die mooi aansluit bij de onderrug. De wangen zijn zodanig opgevuld dat ze voldoende zijdelingse steun bieden, zonder daarbij de bewegingsvrijheid te belemmeren. Het stuurwiel is (in verhouding met moderne wagens) aan de grotere kant, maar heeft wel een quasi perfect uitgevoerde dunne velg. Puntje van kritiek: het stuur kan enkel de hoogte, maar helaas niet in de diepte versteld worden.

De weerstand van de pedalen is een compromis voor zowel dagelijks als sportief gebruik, maar de positionering is wat aan de vreemde kant. Het gaspedaal ligt een stuk dieper dan het rempedaal, hetgeen tip hielen zo goed als onmogelijk maakt. Hoewel de pedalen an sich behoorlijk wat feedback van de motor en transmissie naar je voeten sturen, voelen ze in het algemeen toch ietwat zompig aan. Met name het rempedaal heeft een flinke stomp nodig om een duidelijk signaal naar de servopomp te sturen.

De koppeling grijpt kort en scherp aan, terwijl de travel van het pedaal in verhouding wat aan de lange kant is. Dit vergt enige gewenning als je vlot door de versnellingen wil gaan. De manuele 6-bak is dan weer exact zoals je hem zou willen: een kort pookje dat zich met een mechanisch gevoel precies in versnelling laat glijden, zonder daarbij te extreem te zijn voor dagelijks gebruik. De zesde versnelling werkt in feite als een soort van overdrive, die bij 120 km/u het toerental naar 3.200 opm laat afzakken.

Variable Valve Timing

De beide motoren beschikken over de Variable Valve Timing techniek, maar toch werken ze op een andere manier. De 2ZZ van 192 pk maakt gebruikt van de “lift” techniek, waarbij de nokkenas twee verschillende sets nokken naast mekaar heeft. Bij de 1ZZ heeft de nokkenas maar 1 set nokken, maar de nokkenas kan hydraulisch van hoek worden veranderd voor een vroegere of latere opening van de kleppen.

In tegenstelling tot de 2ZZ-motor, waar je duidelijk voelt wanneer de nokken switchen, voel je de overgang amper tot niet bij de 1ZZ. De 1ZZ is een blok dat graag uitgewrongen wordt, want het summum van de motor ligt helemaal tegen de bovengrens van 6.800 opm. De noksetting in lage toeren zorgt wel voor wat meer koppel, zodat de motor over het gehele toerenbereik een vrij lineaire trekkracht etaleert.

Toyota Celica T23

Het leeggewicht van 1.075 kg zorgt voor een erg wendbare auto, die behoorlijk strak stuurt. Het stuur is nochtans niet bepaald direct, noch is het erg communicatief. Maar eens je gewend bent aan die imperfecties, kan je de wagen bijzonder precies plaatsen waar je hem wil. De ophanging is opnieuw een gulden middenweg, maar toch voldoende stijf om excessieve vormen van body-roll te vermijden. De voortrein kan flink wat grip neerzetten, alvorens voorzichtig in onderstuur over te gaan. Het chassis is daarbij je luidspreker, en laat je bijzonder goed voelen wat het onderstel aan het doen is.

Ondergewaardeerd

De Celica T23 is in feite een ondergewaardeerde auto, die naast het sportieve aspect, zich ook als daily goed uit de slag kan trekken. Zoals we al eerder zeiden, is er op veel vlakken gekozen voor een mooi gebalanceerd compromis tussen dagelijkse inzetbaarheid en sportieve rijeigenschappen. Daarboven op komt nog de praktische kant van de wagen, want de T23 heeft een acceptabele achterbank met twee zitplaatsen, en een verrassend volumineuze kofferruimte (van 365 liter).

De running- en onderhoudskosten zijn laag, en door de mechanische toegankelijkheid kan je veel klussen zelf uitvoeren. Het enige punt van kritiek is het olieverbruik op de eerste generatie van de 1ZZ-motoren, hetgeen met een nauwlettend oog moet bijgehouden worden. Zolang je op tijd en stond 5W30 bijvult, staat de Celica echter garant voor kilometers zorgeloos rijplezier. Mijn exemplaar had maar liefst 265.000 kilometer op de teller ten tijde van de verkoop, zonder daarbij ook maar één serieus mechanisch probleem gekend te hebben.

Tegenwoordig zijn de onverprutste exemplaren op de tweedehands markt dun gezaaid, want veel originele T23’s zijn verknoeid geweest in de nasleep van de Fast & Furious hype. Omdat ze zo fijn rijden en zeer betrouwbaar zijn, hebben veel mensen ze lang bijgehouden. Dat verklaart de veelal hoge kilometerstanden van de te koop aangeboden T23’s op de tweedehandsmarkt. Zoek je goedkoop rijplezier, dan is de Toyota Celica T23 zeker het overwegen waard. Laat een hogere kilometerstand je daarbij niet afschrikken, de 1ZZ heeft een zeer lange adem.

Toyota Celica T23 (1999-2005)
MOTOR: atmosferische viercilinder CILINDERINHOUD: 1.794 cc, AANDRIJVING: Voorwielen, VERMOGEN: 143 pk (bij 6.400 tpm): KOPPEL: 172 Nm (4.200 tpm), OVERBRENGING: manuele zesbak GEWICHT: 1075 kg, ACCELERATIE: (0-100 km/h): 8,7 s, TOPSNELHEID: 205 km/h, VELGMAAT: 205/50 R16 rondom, OPGEGEVEN VERBRUIK: 7,7l/100km, VANAFPRIJS: laatste nieuwprijs 23.635 euro – huidige tweedehandsprijs vanaf 3.000 euro, SCORE: 4/5

MEER LEZEN:

Shootout Toyota GR86 vs GT86

Retrotest: CRX VTEC (EE8)

Youngtimer: Audi TT 8N