Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een nieuwe Vlaamse regering betekent ook een nieuw regeerakkoord. Eentje die duidelijk in de richting van versoepeling gaat ten voordele van wagens op fossiele brandstof.

Leek het nog alsof we op een verstrenging en zelfs finaal een verbod op nieuwe wagens met verbrandingsmotor richting 2029 aan het afstevenen waren, dan lijkt de nieuwe Vlaamse regering drastisch van koers te wijzigen. Enerzijds, komt er geen verbod op auto’s met verbrandingsmotoren in 2029. Anderzijds, zullen de LEZ-zones in Antwerpen en Gent uitdoven. Concreet zal je er ook na 2025 nog met een Euro 5 (diesel) of Euro 2 (benzine) kunnen rondrijden. Ook in Brussel worden de LEZ-vereisten afgezwakt door de nieuwe Brusselse regering. Men rekent er dus op dat oudere diesels en benzinewagens vanzelf uit het wagenpark verdwijnen. Alhoewel, de vorige Vlaamse regering besliste reeds dat oldtimers de LEZ-zones weer binnen mogen zonder dagpas.

Daarenboven, ook de 5.000 euro premie voor elektrische wagens zal verdwijnen en er zullen tevens verkeersbelastingen aangerekend worden voor elektrische auto’s. De shift naar elektrisch zal zodoende zeker voor een particulier niet meteen in een forse stroomversnelling komen, ook al tracht de komende Vlaamse regering (via een budgetneutrale taxshift) elektriciteit goedkoper te maken dan fossiele brandstoffen.

Hoe dit alles in realiteit te rijmen zal vallen met de beoogde 40% (in plaats van de eerdere 47%) reductie van broeikasgassen in 2030 ten opzichte van 2005 is dan weer een andere vraag. Via initiatieven zoals onder andere mobiliteitsbudgetten, die zelfs -indien je kort bij het werk woont- ook kunnen ingezet worden om de huur of een lening af te betalen (en daardoor in trek zijn bij jongeren), hoopt Vlaanderen duidelijk dat er voldoende incentives zijn gegeven zodat de kudde (en dan zeker de milennials en Gen Z) de juiste richting wordt uitgedreven zonder harde maatregelen te moeten nemen. Indien dit zou werken, zou het alvast goed nieuws zijn voor zij die noodgedwongen beroep moeten doen op een oudere wagen voor hun mobiliteit of zij die ervan houden om zo nu en dan nog eens hun favoriet octaanspeelgoed van stal te houden. Ter herinnering, volgens een onderzoek van FIVA, legt de gemiddelde Belgische oldtimer slechts 1.160 kilometer per jaar af. Wordt vervolgd…