Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

UPDATE: Wallonië trekt de plannen in om vanaf 2025 van het hele gewest een lage-emissiezone te maken. Het Waals Parlement stemde er unaniem mee in om het decreet terug te schroeven. Minister van Omgeving Céline Tellier (Ecolo) stelde dat de vervuiling zich voornamelijk concentreert in de verstedelijkte gemeenten, en dat een algemeen (progressief) verbod op diesel- en benzinemotoren buiten proportioneel is. Dat is een hele opluchting voor de (liefhebbers)wagens met een iets oudere euronorm, die tot nader order welkom blijven in de Zuidelijke land regionen.

Meer dan waarschijnlijk zal de focus dus inderdaad, zoals in Vlaanderen, op de grote steden komen te liggen. Werk aan een nieuw decreet zal alvast verlopen in samenspraak met de federatie voor oude voertuigen (BEHVA). Ter info, dat laatste was kennelijk niet het geval in Vlaanderen, waar ondanks sterke argumenten vanwege BEHVA, oldtimerliefhebbers in Gent en Antwerpen in de kou blijven staan.

Oorspronkelijk bericht:

Wallonië legt een bom onder de octaangemeenschap door zijn hele grondgebied vanaf 1 januari 2023 gradueel af te sluiten voor oudere auto’s.

Het was eigenlijk al langer bekend, maar door Corona en de daaropvolgende lockdown verdween het even uit de aandacht: Wallonië sluit zijn grondgebied vanaf 2023 gradueel af voor oudere auto’s met conventionele verbrandingsmotoren, terwijl de gemeentes al vanaf dit jaar op eigen initiatief Lage-Emissiezones kunnen installeren. Dat zal alvast zo zijn in Luik, Namen en Eupen waar telkens bijzondere toegangsregels voor auto’s zullen gelden.

Ramp voor Youngtimers

Veel erger dan die plaatselijke beperkingen zijn de algemene emissieregels op Waalse wegen vanaf 1 januari 2023. Vanaf dan mag je de taalgrens niet meer oversteken met een auto van voor 1996, specifieker met Euronorm 0 of 1. Vanaf 2024 worden de Euro 2’s met een productiedatum tussen 1997 en 2000 geviseerd, de Euro 3’s van 2001 tot 2005 worden vanaf 2025 uitgesloten. Auto’s met conventionele Euro 4 en Euro 5-motoren hebben nog iets meer respijt, maar om bezuiden Samber en Maas nog lang van je vierwieler te kunnen genieten, kan je maar beter minstens Euro 6 in huis halen.

Uitzonderingen

Walloniebassesemissions.be lijst wel een paar uitzonderingen op voor de algemene regels die in 2023 ingaan. Zo zouden auto’s die minder dan 3000 km per jaar rijden, ongeacht hun Euronorm of leeftijd, welkom blijven op de mooiste wegen van ons land. Ook voor oldtimers wordt er nog een regeling uitgewerkt, ook al is het op het moment van schrijven nog niet duidelijk wat die precies gaat inhouden. Feit blijft dus dat liefhebbersauto’s, die veelal tussen de 10 jaar en de 25 jaar oud zijn, de klos zijn in dit verhaal. Erger nog: er doen geruchten de ronde dat Vlaanderen gelijkaardige plannen heeft die misschien nog eerder zouden ingaan. Van een zwarte dag voor octaanliefhebbers gesproken.

MEER LEZEN:

Fotoverslag: DRIVR-Rit 3 (2019)

Unrestricted: De App voor Roadtrips kortbij en ver weg

Uitgesteld: DRIVR-Rit 4 (2020)