Op zoek zijn naar de groene golf gaat ons niet naar de Golf GTE of -ideologische opvolger- ID3 leiden, wel naar een vlotte verkeersstroom. Iets dat in Vlaanderen anno 2025 helaas nog steeds lijkt te ontbreken.
Het is u vast al opgevallen wanneer u ‘s avonds over ‘s lands wegen rijdt, een opeenstapeling van rode lichten na elkaar. Moederziel alleen kan u helemaal vooraan bij groen vertrekken, maar even verder bij het volgende verkeerslicht komt u alweer tot een halt voor rood. Op diverse ringwegen (hallo R25 bijvoorbeeld) kan dit spelletje zich zo meermaals herhalen door verkeerslichten die hoegenaamd niet op elkaar zijn afgestemd. Niet alleen frustrerend voor de bestuurder in kwestie, ook geen goede zaak voor het milieu met telkens opnieuw een acceleratie vanuit stilstand.
Het afstemmen van opeenvolgende verkeerslichten, of intelligente, adaptieve exemplaren, zou hierbij soelaas kunnen bieden of natuurlijk de keuze voor ronde punten, waar men met name in het VK een fetish voor heeft. Niet alleen zorgen deze laatste ervoor dat je in de daluren in een flow kan blijven rijden (en net DRIVR-plezier kan halen uit deze vlot te nemen), ze zorgen er ook voor dat de snelheid noodzakelijkerwijs toch ietwat gebroken wordt zodat dodelijke ongelukken (bijvoorbeeld wanneer een rood signaal zou worden genegeerd) in vele gevallen kan worden vermeden. Ronde punten boezemen natuurlijk wel meer angst en aarzeling in bij eerder onervaren rijders, wat dan weer op drukkere momenten voor verkeersopstroppingen zorgt.
Ook andere stappen zouden kunnen genomen worden om frustraties weg te nemen en de doorstroomsnelheid aan verkeerslichten te vergroten. Onze logica en cyclus van groen-oranje (en finaal rood) zou ook omgekeerd, zoals in het buitenland soms gebruikelijk is, kunnen toegepast worden van (rood en) oranje naar groen zodat bestuurders zich reeds kunnen schrap zetten om meteen te vertrekken bij groen. Een mooie toevoeging zou het tevens zijn om tellers te installeren die aftellen naar het groene of (omgekeerd) rode licht. In het Brusselse zie je dit al bij oversteekplaatsen voor voetgangers en soms kan je het ook terugvinden bij wegwerkzaamheden (tijdelijke eenrichtingszones). Niet alleen geef je bestuurders zo een perspectief, het milieu kan er ook wel bij varen. Immers, vaak zie je een groen licht in de verte maar heb je geen idee of het nog nuttig is gas aan te houden of het eerder raadzaam is om zachtjes uit te bollen.
Ter info, een groene golf betekent dat verkeersdeelnemers bij meerdere verkeerslichten, op één traject, zonder stoppen kunnen doorrijden. Dit wordt alleen gerealiseerd als de verkeersdeelnemers zich houden aan een bepaalde gemiddelde snelheid, bijvoorbeeld 70 km/uur.